manggester

Thursday, August 19, 2010

Apa beza bulan ramadhan dan bulan puasa..


Assalamualaikum w.b.t..

hari ni dah masuk hari ke-9 ramadhan..dan pagi ni aku bersahur nasi putih ikan dalam tin,telur goreng + kentang (dimasak oleh geng-geng chef awal pagi..terima kasih kawan-kawan).disamping itu aku juga berlaukkan sambal ikan bilis dan serunding daging yang dipos oleh ibuku dari taiping via pos malaysia yang ber-trademark dijamin sampai esok..(terima kasih ibu ,ayah serta abang posmen)

dah lebih seminggu kita menjalani ibadah puasa..tapi tahukah kita apa perbezaan bulan puasa dan bulan ramadhan..soalan ni diajukan oleh En.Nan (lecturer mekanik bendalir2 aku) sebagai mukadimah sessi permelalutan beliau..lecturer ni memang selalu cerita hal-hal yang diluar daripada subjek bendalir tu..tapi dihujung nanti dia akan mengaitkan semula dengan apa yang ita belajar pada hari tu..

berbalik kepada soalan tadi..lepas dia tanya tu semua budak kat kelas tak mampu berfikir jawapannya..ye lah..sebab time tu dah 3petang..mood masing-masing adalah lapar+mengantuk..at last, dia jawab sendiri la..berikut adalah jawapan beliau:

"bulan puasa adalah bulan dimana kita hanya melakukan ibadat puasa"..dalam fikiran kami memang la kita puasa..dah nama pun bulan puasa..
pastu dia sambung jawapan dia..bulan ramadhan pulak adalah bulan kita melakukan ibadat puasa beserta amalan-amalan kita kepada Allah..

Ibnu Qoyyim Al-Jauziyyah menerangkan: “Seorang yang berpuasa adalah orang yang anggota badanya berpuasa dari perbuatan-perbuatan dosa, lisannya berpuasa dari kata dusta, kata keji, dan ucapan palsu, perutnya berpuasa dari makanan dan minuman, kemaluannya berpuasa dari bersetubuh. Bila dia berbicara, tidak berbicara dengan sesuatu yang mencacat puasanya, bila berbuat, tidak berbuat dengan suatu perbuatan yang merusak puasanya, sehingga seluruh ucapannya keluar dalam keadaan baik dan manfaat. “
berdasarkan kepada jawapan beliau aku faham la apa yang cuba disampaikan..perkara yang nampak sama atau lebih kurang,mesti ada perbezaannya..lepas habis En.Nan melalut beliau cuba kaitkan soalan beliau tadi dengan subjek kami semula..contohnya perbezaan laminar flow dan turbulent flow..perbezaan keputusan eksperimen dan teory..dan lain-lain..






.:. masih menunggu jawapan perbezaan lembu dengan tuan lembu dari En.Nan..persoalan yang diutarakan oleh beliau diawal kuliah dulu..kalau siapa2 yang tahu perbezaannya tolong bagitau ye..



2 comments:

EmakSayeSuperb said...

apa perbezaan manggis dan buah manggis???

manggosteen said...

sengal tol la..
bezanya aku best..
buah mangges sedap..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails