manggester

Thursday, August 5, 2010

aku naek/nak basikal..

selesai aku solat asar petang tadi,aku terdengar bunyi brek basikal didepan rumah ku..ku jenguk keluar tingkap..ternyata fatah baru tiba dengan basikal hitam..segera aku keluar.."basikal sapa ni fatah?",sapaku.."nuar punya",jawab fatah ringkas.."nuar ikan?",tanyaku lagi.."haah,dia beli seken hen je",balas fatah sambil menongkat basikal tersebut..

suasana hening seketika.."bagi aku naek tah",suaraku memecah suasana petang tu.."nah!!",sahut beliau..aku pon mencuba basikal tersebut..gayat juga..sebab dah lama aku tak menunggang basikal..aku rasa lebih kurang 6/7 tahun juga la..sejak basikal pemberian ibuku kepada ijad dicuri..ntah sapa lah yang mencuri nye..bangang tol..

gambarajah 1 : aku agak kekok untuk mula mengayuh

sekali dua mengayuh aku mula rasa selesa..semakin lama semakin laju..seronok dihembus bayu petang..lepas tawaf 2 kali keliling rumah,aku berhenti hampir dengan kawanku tadi.."aku nak beli beskal gak la tah",jelas ku..fatah tersenyum sambil menjawab" beli la..nanti bley aku pinjam pulak.".memang aku ada pasang niat nak beli basikal awal-awal sem dulu..tapi tak de geng nak mengayuh..bosan lak kalau mengayuh sorang-sorang..

gambarajah 2 : lepas 2 kali tawaf kawasan rumah

*flash back*

pagi tadi sedang aku makan tengahari dikedai edy, datang mus dengan basikalnya..dia ada offer basikal seken hen gak..rm 100 lebih..hurm..boleh juga tu..

sekarang ni memang aku nekad nak beli basikal..kalau betul mus boleh dapatkan basikal dengan rm100 lebih tu..memang aku angkat punya la..jadi petang-petang boleh la aku mengayuh pusing-pusing parit raja..

kosa kata :

fatah : kawanku sejak diploma..seorang yang agak mereng dan suka wat hal sendiri
ijad : abang ku..seorang polis di sabah
nuar ikan : kawanku sejak diploma juga..dapat gelaran ikan sebab gemar membela ikan
seken hen : second hand..bahasa pasar
kedai edy : kedai makan yang dah banyak makan duit aku sejak diploma
mus : kawanku sejak dari sekolah teknik

6 comments:

Fahmi Raazali said...

ko duduk kat rumah sewa ke? macam kat taman bunga raya je rasanya...

weh, ebook pasal nuffnang tu lambat sikit. aku tak ada ebook tu kat laptop aku sekarang nie. nak cari balik, yg jmpa sekarang nie tak bape detail la...

mawar said...

sonok nye nek beskal, hehe~

manggosteen said...

fahmi..aku dok tmn bunga raya la..mai la lepak sini.pasal ebook tu no hal la..bila2 pon boleh..

manggosteen said...

mawar..mmg best naek beskal..teringat zaman budak2..

Fahmi Raazali said...

huhu...korang cuti2 lepak sana or balik kg... hehe klu korang lepak sana je... boleh la aku jd free loader... haha

manggosteen said...

cuti raya mesti balik wok..
cuti study week tatau lg..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails