manggester

Saturday, December 31, 2011

Bual Bicara Bersama Bos

setiap petang jam 5 pasti aku sudah di atas motor untuk pulang ke rumah. tapi kelmarin bukan seperti hari-hari biasa. bos aku telah membuat satu sesi Bual Bicara Bersama Bos pada jam 5. aku layankan sahaja. sekali-sekala pulang lewat tidak menjadi masalah fikirku.

setengah jam berlalu, program bual bicara ini masih tiada tanda-tanda hendak berhenti. dari topik kerja pergi ke topik projek hinggalah ke topik percutian beliau ke Jepun. disambungnya lagi dengan soal kesihatan dihari tua. aku keluarkan telefon bimbit dari kocek seluar. siot! hampir jam 6.15 petang. kalau ikotkan masa perjalanan inilah waktu paling ideal bagi aku pulang kerumah sebelum jam 7. kerana perjalanan selama 45minit adalah masa minimun untuk aku tiba di rumah.

jam menunjukkan pukul 6.30 petang. nampak gaya aku seperti akan terlepas drama Tentang Dhia episod akhir hari ini. aku mengeluh kecil tanda kecewa dengan program bual bicara yang dianjurkan oleh bos aku ini. lima minit kemudian program bual bicara ini pun tamat. lega! aku dan 3 lagi rakan sejawat pun mula beredar.

menurut perkiraan kasar aku akan terlepas drama itu hampir kepada 20 minit. ini boleh menyebabkan tahap keseronokkan untuk menonton mula menurun. aku start motor laju-laju dan segera memulas pendikit minyak.

tiba-tiba, tidak sampai 2 kilometer dari pejabat ada satu letupan kecil keluar dari ekzos motor aku. cilaka! dia buat hal lagi. aku menolak motor ke kedai berdekatan. pomen itu kata sudah nazak motor ini. tiada harapan untuk hidup melainkan motor ini diletakkan dibawah penjagaan rapi pakar. aku redha dengan keadaan ini.

aku lirik jam di telepon bimbit. 7.30 malam. memang aku terpaksa melupakan hasrat untuk menonton drama kegemaran aku itu. dan aku pulang kerumah malam itu dengan menggunakan motor rakan sejawat aku. sempat aku menjeling dikedai makan tepi jalan, Nora Danish sedang menangis dibalik pintu. Dhia, aku juga turut bersedih~

Tuesday, December 13, 2011

Lidi



"nak satay?", soal ayah ketika orang-orang dipasar malam sibuk membeli belah.

"ikut suka ayah lah", balas aku dengan bahasa kiasan. gila apa kalau tak nak satay.

"nah pergi beli satay campur 30 cucuk", arah ayah sambil menghulurkan wang kerana dia sudah faham sangat dengan bahasa kiasan lapuk aku itu.


dalam perjalanan pulang, dua lidi satay aku telah licinkan. kerak-kerak terbakar dihujung lidi pun aku kunyah. benar-benar syorga bila dapat satay biar pun di syorga nanti lebih dari satay yang ada.

lidinya aku simpan dalam kocek seluar trek. jangan dibuang. aku ada misi!

makan malam kami turut dihidangkan satay yang aku beli tadi. ibu membahagi-bahagikan satay itu 5 cucuk seorang. aku yang sudah memakan 2 cucuk tadi turut mendapat 5 cucuk. ibu hanya ambil 3 cucuk sahaja. "ibu bukannye gemor sangat satay ni. kamu amek le satay ibu tu" jelas ibu dengan tindakannya dan 3 cucuk satay dipinggannya hanya satay ayam kerana kata ibu giginya tidak kuat untuk mengunyah satay daging lembu.

sambil makan aku perhatikan sahaja lidi-lidi satay yang sudah dihabiskan isinya oleh semua ahli keluargaku. dua lidi tadi sudahpun aku simpan dalam laci baik-baik. seusai makan lekas-lekas aku kutip lidi-lidi tersebut. lalu kedapur untuk dicuci.

berbalik kepada misi aku. lidi-lidi satay adalah satu permainan pada waktu itu. aku yakin ramai juga yang menggunakan lidi satay untuk bermain. genggam secekak lidi secara menegak. dan kemudian lepaskannya. ambil seberapa banyak lidi yang ada tanpa menyebabkan lidi-lidi lain terusik. seronok tapi sering kali aku tewas kerana jari yang agak besar menyukarkan diriku.

Monday, December 12, 2011

Sudahlah





Sedih tetapi tetap optimis - Hendro Pleret



Azura







awak tipu saya, jangan berlagak baik macam malaikat! - zack

Wednesday, December 7, 2011

O.R.


Ombak rindu benar-benar menjadi fenomena buat masa ini. semua bercerita tentang filem yang diadaptasi daripada novel yang ditulis oleh Fauziah Ashari. manakala filem ini diarahkan oleh Osman Ali.

setelah bertungkus lumus aku cuba menghabiskan pembacaan novel tersebut, maka aku berjaya khatam lebih kurang satu minggu sebelum filem ini ditayangkan. dan dikesempatan hari terluang aku semalam, aku telah pun menonton filem ini keseorangan.

suka untuk aku ulaskan sedikit mengenai filem dan novel ini. tetapi aku tidak mahu mengulas sepenuhnya mengenai jalan ceritanya, cuma aku ingin ulaskan sedikit perbezaan filem dan novel ini. memang terdapat perbezaan apabila sebuah novel yang mempunyai lebih daripada 70 bab dipadatkan dalam sebuah filem yang berdurasi 2jam.

  • Mak cik Hajar (ibu saudara kepada izzah) menghidap penyakit lumpuh dan tidak mampu bergerak sedangkan didalam novel Makcik Hajar merupakan seorang ibu saudara yang bersekongkol dengan suaminya, Pakcik Taha.
  • Izzah mengutip kucing ditepi jalan sebagai peliharaan, manakala didalam novel kucing peliharaan Izzah adalah hadiah daripada Hariz.
  • Hariz meyimpan Izzah disebuah villa tepi laut, sedangkan didalam novel Izzah di tempatkan disebuah apartment.
  • Izzah bekerja sebagai setiausaha kepada Hariz tanpa diceritakan terlebih dahulu Izzah melanjutkan pelajaran di Johor dan sempat bekerja sebagai Pembantu Jurutera seperti didalam novel.
  • Ketika Izzah hampir dirogol oleh Pakcik Taha, Izzah diselamatkan oleh Makcik Hajar dan ini sama sekali berlainan dengan novel yang mana Izzah diselamatkan oleh Mail.
  • Pak Dollah dan Mak Jah mengetahui perhubungan Izzah dan Hariz diwaktu siang manakala di dalam novel hal ini berlaku diwaktu tengahmalam ketika Izzah dan Hariz tidur bersama-sama dirumah Pak Dollah.
  • Seha merupakan kekasih kepada Hudhairi bukannya kekasih kepada Mail seperti didalam filem.
  • Filem ini disudahi dengan adegan diatas kapal layar sedangkan didalam novel ia disudahi dengan adegan Izzah dan Hariz sedang menonton Festival Filem Malaysia diVilla Sufiah.
  • Banyak watak tidak ada didalam filem contohnya watak Bunda, Musliha, Hazirah, Haniza, Pak Tap dan beberapa lagi watak lain yang kurang menonjol didalam novel.
akan tetapi perbezaan-perbezaan ini tidak sedikit pun merencatkan jalan ceritanya. cuma bagi mereka yang telahpun membaca novel tersebut akan merasa kurang umph! ketika menonton filem ini.

Monday, December 5, 2011

40 tahun gagal


Kisah 40 tahun kegagalan Harimau Malaya untuk menjejak kaki di Piala Dunia!


sedikit info mengenai buku ini:

buku ini ditulis oleh Lucius Maximus penulis bagi sokernet.blogspot.com serta ada beberapa lagi blog persendirian. buku ini ditulis berdasarkan kepada fakta dan sejarah sebenar bola sepak Malaysia dari tahun 1974 sehingga kepada sesi kelayakan Piala Dunia 2014 pada tahun 2011. yang mana skuad harimau malaya tewas kepada Singapura di Stadium Nasional Bukit Jalil.

buku ini juga memuatkan juga petikan-petikan daripada beberapa orang yang terlibat dalam sukan bola sepak seperti jurulatih-jurulatih pasukan, pengurus pasukan, pemain-pemain dan tidak ketinggalan adalah kenyataan daripada Sultan Bola.

buku ini amat berguna kepada seluruh pemain, pengurus, jurulatih , sultan bola serta seluruh rakyat Malaysia sebagai rujukan mengapa pasukan kita sering tewas dan hanya boleh dianggap sebagai jaguh kampung kerana hanya boleh menjadi Raja bola sepak Asia Tenggara.

ayat-ayat klise yang digunakan didalam buku ini benar-benar membuatkan setiap pembaca sedar bahawa bola sepak Malaysia masih sama sejak dari 40 tahun dahulu yang mana ketika itu Korea Selatan masih menjadi skuad belasahan pasukan negara. tetapi kini, Korea Selatan sudahpun pernah mendapat tempat ke-4 dalam kejohanan piala dunia.

ungkapan terbaik dari buku ini adalah " Kalau ada orang bertanya pada kamu, apa rasanya buat kerja selama 40 tahun tanpa sebarang hasil, suruh orang itu bertanya pada pasukan bola sepak Malaysia".



:: ainzoo, aku terpaksa menulis seperti esei kerana jari-jari ini terlalu ghairah hendak menaip.

Wednesday, November 30, 2011

Sokong Setia


Ungkapan mereka yang konon-kononnya ultras
"jika tak mampu menyokong ketika kalah, jangan bersorak ketika menang".


Ungkapan penyokong setia yang sayangkan bola sepak Malaysia
"kalau tidak boleh dikritik, lebih baik balik main guli belakang rumah"



:: aku pelik dengan alasan faktor keletihan sebagai punca kekalahan. sedangkan aku tengok budak-budak kampung main bola setiap hari tak ada pula mereka bisingkan pasal letih.

Tuesday, November 22, 2011

Paper


sejak dari suapan pertama nasi lemak sehingga hirupan terakhir kopi pekat buatan tangan ibuku aku perhatikan ayah yang sedang menelaah paper hari ini. sehelai demi sehelai ayah menyelak. sekali-sekali dia berhenti lama dan sekali-sekala dia terus menyelak kemuka seterusnya tanpa membaca.

pada dapatan aku, selesai aku membasuh pinggan ini mungkin hanya tinggal dua atau tiga helai lagi yang masih belum ditelaah oleh ayah. aku menunggu ditepi. ayah melirik aku dihujung ekor matanya. pada kebiasaannya giliran aku selepas giliran ayah membaca paper.

sehelai lagi baki paper ditangan ayah. lama juga ayah merenung helaian terakhir itu. aku tabah menanti. mungkin berita sukan di helaian terakhir itu menarik minat ayah untuk membaca. aku rilek dulu sambil menuang kopi kecawan yang belum aku basuh lagi. aku teguk sikit demi sikit.

aku mula hilang sabar. ada sesuatu yang tidak kena dengan ayah. aku bangun dan cuba perhatikan ayah dari dekat. seperti yang aku duga. tak perlu aku tunggu disitu. tidur ketika membaca paper adalah sesuatu yang normal bagi ayah. sedangkan ketika memandu pun ayah boleh melelapkan mata, inikan pula ketika membaca paper. ayah hebat! itu memang aku akui.

aku berlalu pergi. aku tahu, bila ayah terjaga nanti pasti dia akan letakkan paper di rak bawah meja itu. ketika itulah giliran aku membaca paper pula.

Thursday, November 17, 2011

baju panjang tangan


dulu sepupu aku pernah cakap kepada aku. "aku balik kampung naik bas. sejuk ada ekon. aku pakai baju 'panjang tangan' ". aku tertongong jadinya. apakah? baju panjang tangan?. adakah baju si pencuri? setelah sejenak awan-awan fikiran membesar diatas kepala aku memikirkan baju panjang tangan, lantas awan-awan itu hilang. "baju lengan panjang la" sampuk abang aku. oh baju lengan panjang. bukan baju panjang tangan yang dinyatakan oleh sepupuku itu tadi. sepupu aku mengangguk setuju. seraya kami tertawa.

zaman kanak-kanak memang menyeronokkan. imaginasi yang terlampau hiperbola!

Monday, November 14, 2011

KABEL


mata aku meliar mencari parkir untuk meletakkan motor ayahku ini. semua parkir motosikal penuh. "ah! ini taiping! parking saja tepi jalan ni. majlis tak saman punya", hati aku bicara sendiri. yakin sangat bahawa dipekan ala-ala koboi ini memang jarang pihak majlis perbandaran saman motor-motor buruk.

aku lihat cermin sisi. betul-betulkan remos sikit dan cuba kenakan tali leher yang sudahpun aku ikat dirumah tadi. seorang awek lalu di belakang aku. sesekali dia menjeling kearah kasut aku yang berkilat. tapi aku tahu sebenarnya dia memang terpegun dengan ke-smart-an aku pagi ini. hendak temuduga dipejabat kerajaan, kenalah kemas sikit. biar pun hanya untuk jawatan kerani.

aku melangkah masuk dengan penuh yakin. fail sijil aku jinjing di tangan kiri dan borang permohonan aku periksa di tangan kanan. fuh! ramai betul mereka yang hadir untuk temuduga. ada yang kacak-kacak tapi tidak lebih dari aku (aku benci lagu lelaki seperti aku dari alif satar. macam harem!). ada yang bertudung ayu. ada yang bertudung lilitan ular sawa. tidak kurang juga yang berambut teroksidasi.

aku hantar borang permohonan dikaunter pendaftaran. pegawai wanita itu menyambutnya dan memasukkan kedalam fail kertas. dan diatas fail itu ditulis pula nama penuh aku. katanya "ambil nombor disana dan tunggu sehingga dipanggil". 143 nombor yang aku terima. sekarang baru giliran yang ke-30. "huh", aku mengeluh kesal. jika aku tahu ramai ini yang hadir, pagi-pagi setelah subuh aku beratur.

sementara menunggu giliran aku, aku perhatikan saja calon-calon temuduga yang lain. ada yang resah. ada yang tidak berhenti-henti bersembang dan ada juga yang melayan perasaan sendirian. sekali sekala aku juga bersembang dengan beberapa calon disitu untuk meghilangkan rasa bosan.

hampir tiba giliran aku. duduk dibangku diluar bilik temuduga. teringat aku kepada filem Rock lakonan Hasnul Rahmat. situasi dimana ketika beliau menghadiri temuduga di LLN (Lembaga Lektik Negara). semua calon duduk bersebelahan. ada empat bilik kesemuanya. aku dibilik ketiga.

dalam aku menunggu itu aku lihat ada diantara pegawai dipejabat itu meminta kad pengenalan dari salah seorang calon secara sembunyi-sembunyi. mesra juga keadaan mereka. seperti sudah lama berkenalan. kemudian kad pengenalan itu dibawa memasuki bilik penemuduga. " KABEL ", itu yang terlintas difikiranku. inilah yang dinamakan kabel. seperti juga filem Rock itu. ketika Pak Long bersama anak saudaranya berbual mengenai projek bapanya.

kalau sentiasa ada kabel, memang susahlah orang-orang yang hanya bergantung kepada nasib seperti aku untuk mendapat kerja. puih! aku seperti ingin segera beredar. tapi aku tabah juga. untung sabut, timbul. untung batu, tenggelam. aku setia menunggu sehingga selesai aku ditemuduga.

jam sudahpun menunjukkan jam 3 petang. letih menunggu membuatkan aku lupa kepada kabel-kabel tadi. ah. pedulikan mereka. kalau ada rezeki tidak kemana. yang penting kita mencuba. tapi satu pesanan aku kepada mereka yang mempunyai kabel-kabel itu, kalau dapat kerja jangan lupa belanja aku makan. kalau tak jumpa aku, korang sedekahlah sikit rezeki korang tu kepada fakir-fakir miskin. tidak salah berkongsi!

Sunday, November 13, 2011

AIMwth!


semua penggiat blog sibuk pasal AIM. wth!






.

Saturday, November 12, 2011

Sejarah


" usah terlalu ghairah mencipta sejarah, kelak anak cucu mu yang parah" - muzul

Thursday, November 10, 2011

najis paling berat


seorang paksu sedang berbual dengan anak saudaranya yang sudah bersekolah:

" najis apa paling berat?", soal paksu kepada anak saudaanya.

" najis mughallazoh", jawab anak saudaranya tanpa berfikir panjang. kerana baginya makan kacang lebih sukar dari menjawab soalan itu.

" salah!", paksu cuba menidakkan jawapan anak saudaranya.

" betul lah. cikgu kat sekolah ajar", anak saudaranya itu tegas dengan pendiriannya.

" najis paling berat, najis gajah lah. kan berat kalau diangkat", paksu cuba mempermainkan anak saudaranya.

" eleh. memanglah. paksu pernah angkat tahi gajah. memanglah berat! eeii..paksu pernah angkat tahi gajah." anak saudaranya membalikkan permainan tadi kepada paksunya.

" erk!", paksu terasa seperti tahi gajah telah dilemparkan kemukanya pula.




Sunday, November 6, 2011

Salam Idul-adha

Saturday, November 5, 2011

6ixth Sense ft Saujana - Penerang Hati



Mencinta Mu terangkan jiwa
Merindu Mu hatiku selalu
Hanya diri Mu satu cintaku

Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi

Friday, November 4, 2011

Zulhijjah & IdilAdha : Beberapa Isu & Hukum

Assalamualaikum. salam jumaat. pagi ini aku nak kongsikan serba sedikit tentang bulan Zulhijjah dan Idiladha. disebabkan aku tidak berapa pandai dalam penulisan hal agama, jadi aku copy dan paste sahaja. jika ada kemuskilan sila rujuk sumber rujukan dibawah. diharap kita sama-sama mengambil manfaat.

sumber rujukan : zaharuddin.net




KULLU 'AM WA ANTUM BI KHAIRIN..

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan oleh Nabi SAW :

"Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu" (Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).

Allah SWT pula berfirman :

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

"Demi Fajar dan hari-hari yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).

Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. (Zad Al-Ma'ad, Ibn Qayyim).

Ia juga disebut oleh Nabi SAW dalam hadith lain :

"Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini" (Riwayat Al-Bukhari).






AMALAN-AMALAN UTAMA

Manakala amalan-amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-

a) Zikir : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.

Ia bersumber dari hadith riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28).

Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama jua.

b) Berpuasa : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.

Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :

"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).

Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

c) Melakukan lain-lain amalan seperti bersedeqah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.

d) Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.

e) Bertakbir : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.

f) Berkorban : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :

وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب


Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati" (Al-Hajj : 32)

Sebuah hadis menyebut :

ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم


Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )

POTONG KUKU, RAMBUT & HUKUM QURBAN

Hukum berkorban adalah sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain, kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang berkemampuan.[1]

Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri dari memotong rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadith riwayat Muslim yang sohih, iaitu :-

من أراد أن يضحي فدخل العشر فلا يأخذ من شعره ولا من أظفاره شيئاً حتى يضحي

Ertinya : Barangsiapa yang ingin menyembelih ( berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya SEHINGGALAH sampai korban dilaksanakan" ( Muslim, 3/39 )

Justeru, majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.

Bagaimanapun ia tiadalah termasuk dalam kategori haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan Qurban, dan Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan apa-apa (semasa menunggu masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai waktu sembelihan. Hadis tersebut adalah sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Oleh itu, adalah dibenarkan untuk memotong kuku jika ia boleh mengganggu kesempurnaan wudhu dan lain-lain kewajiban.

TIDAK DIBENARKAN juga berkorban hanya dengan membayar harganya atau membeli daging lembu yang telah disembelih dari pasar lalu disedeqahkan atas niat Qurban. Tatkala itu, ia dianggap sedeqah biasa sahaja dan bukannya Qurban yang disyariatkan di hari raya Aidiladha.

Pahala Qurban adalah jauh lebih hebat dari bersedeqah harganya sahaja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain. [2]

Adalah diingatkan jua agar meniatkan Qurban itu adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW dan Nabi Ibrahim a.s dan bukannya untuk menyedeqahkan daging atau lain-lain niat.

Firman Allah :

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

Ertinya : Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik. (Al-Hajj : 37)

KONGSI LEMBU

Harus hukumnya menurut majoriti ulama untuk berkongsi seekor lembu dengan dibahagikan kepada 7 bahagian atau seekor kambing berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. [3]

Adalah digalakkan juga untuk menyembelih sendiri (jika berkemampuan) atau menghadiri majlis sembelihan.

Sebuah riwayat hadith pernah mencatatkan nasihat Nabi SAW kepada Fatimah yang ingin berqurban :

احضري أضحيتك، يغفر لك بأول قطر من دمها


Ertinya : "Hadirkanlah dirimu di waktu sembelihan, diampunkan bagimu dari titisan darah sembelihanmu yang pertama"

BINATANG TERBAIK UNTUK KURBAN

Yang terbaik adalah unta, diikuti oleh lembu, kerbau, kemudian biri-biri, kambing dan jika tidak mampu bolehlah 1/7 dari unta, lembu, kerbau.

Yang terbaik sudah tentulah yang paling banyak dagingnya maka lebih ramai mendapat merasai dan manfaatnya.

PEMBAHAGIAN DAGING

Daging qurban yang telah siap dilapah bolehlah dibahagikan SEPERTI BERIKUT :

1/3 (sepertiga) kepada tuan rumah yang berqurban,

1/3 (sepertiga) kepada faqir miskin termasuklah jirannya dan saudara mara dan

1/3 (sepertiga) lagi bagi sesiapa yang memintanya.

Ia berdasarkan firman Allah SWT :



فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ

Ertinya : "Dan makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan faqir." (Al-Haj : 28) dan juga firman Allah :

فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ

Ertinya "Dan makanlah ia, dan berikanlah kepada orang yang memintanya dan yang tidak memintanya" (Al-Haj : 36)

Inilah yang dilakukan oleh Nabi SAW sebagaimana riwayat Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a. Namun demikian HARUS (DIBENARKAN) untuk tidak mengikut cara pembahagian ini SAMADA UNTUK MAKAN KESELURUHANNYA ATAU KEBANYAKKANNYA. [4]

Bagaimanapun DILARANG untuk memberikan tukang-tukang lapah dan penyembelih upah atas usahanya (iaitu dengan ditetapkan dari awal), bagaimanapun ia harus jika dia termasuk dari kalangan faqir miskin atau diberikan secara sukarela orang ramai sebagai hadiah.

TIDAK DIBENARKAN juga sepakat ulama untuk menjual dagingnya.

Namun tidak sepakat berkenaan penjualan kulit, bulunya dan tulang hasil Korban. Majoriti mazhab termasuk Syafie tidak membenarkan. [5]

DIBENARKAN untuk menyimpan daging-daging kurban walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim.

MEMBERI DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR

Ulama berbeza pendapat dalam hal ini, sebahagian mazhab mengatakannya HARAM, ada yang mengatakannya MAKRUH dan Mazhab Hanbali, Hanafi mengatakannya sebagai HARUS kerana ia bukannya sedeqah wajib. [6]

Namun tiada khilaf, mendahulukan umat Islam adalah lebih utama dalam hal ini.

BERKORBAN ATAU MEMBAYAR HUTANG

Bolehkah seorang yang dibebani hutang bank dan rakan berkorban sekali setahun demi tawaran pahalanya?.

Saya telah banyak mengulas berkenaan hutang dan pendirian Islam berkenaannya. Sila rujuk di sini. Justeru, untuk menentukan keutamaan samada menjelaskan hutang atau melakukan ibadah kurban kita perlu melihat kepada jenis hutang, tempoh janji bayaran semula dan kemampuan orang yang berhutang.

Jika ia adalah dari jenis hutang yang telah terancang pembayarannya seperti hutang bank dan selepas ditolak semuanya masih ada baki wang, tatkala itu individu tersebut sewajarnya melihat dan memikirkan berkenaan hutang tidak rasmi dari individu lain atau rakan-rakan serta tempoh yang dijanjikan.

Jika tempoh langsaian hutang masih jauh dan diyakini pendapatan akan datangnya boleh menampung semunya tanggungjawab wajib itu. Di ketika itu barulah ibadah kurban menjadi utama untuk dilaksanakan.

Ia amat jelas kerana ibadah kurban hanya sunat muakkad sahaja menurut majoriti mazhab mankala langsai hutang dalam tempohnya adalah wajib.

Jika disebabkan oleh ingin berkorban sehingga menyebabkan rakan pemberi hutang pula ‘TERKORBAN', hubungan persaudaraan ‘terkorban', atau hingga menyebabkan pihak bank mengenakan penalti kerana lewat bayar, tidak wajar sama sekali untuk berkorban juga. Keutamaan tetap bagi pelangsaian hutang berbanding berkorban. Demikian pandangan ringkas saya.

KORBAN OLEH ORGANISASI & SYARIKAT?

Ramai yang bertanya dan ramai juga yang melakukan amalan ini. Adakah sebuah syarikat boleh mengeluarkan budjet tertentu untuk membeli dua puluh ekor lembu dan berkorban atas nama syarikat?

Jawab ringkas saya:

"tidak boleh !"

Ibadah korban adalah ibadah yang dilakukan oleh individu tertentu atau untuk individu tertentu. Ia bukan untuk organisasi yang bukan manusia. Justeru, ia sebuah organisasi ingin melaksanakannya, ia MESTI menghadiahkannya kepada mana-mana Pengarah atau kakitangannya.

Ketika itu korban barulah sah dan ia menjadi korban oleh individu yang ditentukan namanya sahaja dan bukan atas nama syarikat. Pihak syarikat terbabit boleh bergilir-gilir menghadiahkan lembu tertentu dan bahagiannya DIHADIAHKAN kepada kakitangan secara khusus UNTUK DILAKSANAKAN sembelihan atau korban, pahala korban akan hanya diperolehi oleh individu dan pihak organisasi pula (iaitu pemilik organisasi iaitu manusia) hanya mendapat pahala kerana ‘menghadiahkan' lembu atau bahagiannya kepada kakitangan sahaja.

Jika pihak syarikat tidak mahu berbuat demikian, bermakna ia mestilah meletakkan secara specific 20 ekor lembu itu, untuk para lembaga pengarahnya secara khusus juga. Ia bukan atas nama syarikat tetapi individu.

APAKAH HAJI AKBAR ?

Nabi SAW menamakan hari sembelihan iaitu 10 Zulhijjah sebagai Haji Akbar. (Riwayat Abu Daud dengan sanad sohih : Ibn Qayyim dan Albani).

Sayyidina Ali Abi Talib juga pernah ditanya tentang apakah itu Haji Akbar, beliau menjawab:

"Ia adalah hari sembelihan (iaitu haji raya pertama). (Riwayat at-Tirmidzi)

Menurut Ulama itulah yang dimaskudkan di dalam ayat surat At-Taubah.

Bagaimanapun sesetengah ulama membawakan hujah mereka mengatakan Haji Akbar itu adalah Hari Arafah [7]. Setengah ulama pula bersama sahabat seperti Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a yang menyatakan bahawa Haji Akbar itu adalah hari arafah yang jatuhnya pada hari Jumaat dan pahalanya disebut sehebat 70 kali pahala Haji biasa, Ia juga disebut oleh Imam al-Ghazzali, ini bermakna pada Haji Akbar, semua orang yang berada di Arafah akan diampunkan. Ia berdasarkan satu hadith yang diriwayat oleh Razin dalam Tajrid as-Sihhah, bagaimanapun al-Munawi menolak hadith itu dengan katanya "tiada asalnya".

Kesimpulannya : Terdapat para sahabat mengatakan Haji Akbar itu adalah hari Arafah yang jatuh pada hari jumaat, mankala Ali k.w pula mengatakan ia adalah hari Qurban pada 10 zulhijjah dan setengah yang lain pula menyebut ia adalah semua hari-hari wuquf di Mina ( hari Tasriq).

Akhirnya, adalah amat perlu dipastikan bahawa tarikh hari raya ‘Idil adha ini menurut ijtihad pemerintah kerajaan Saudi bagi menyatukan umat Islam di seluruh dunia ( kecuali jika benar-benar sesebuah Negara itu mengikut rukyah), tanpa rukyah maka kiraan yang terbaik adalah dengan menuruti Saudi. Dengan itu, kekeliruan yang sering berlaku sebagaimana mencari Lailatul Qadar dan hariraya idilfitri akan berterusan. wallahu 'alam

Sekian

Doha, Qatar

27 Dis 2006 ( 7 Zulhijjah 1427 H)

Kemaskini : 16 Disember 2007 ( 6 Zulhijjah 1428 H - Malaysia ; 7 Zulhijjah 1428 H - Saudi)

KEMAS KINI : 29 Nov 2008 ( 1 Zulhijjah 1429 H )


[1] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/ 197

[2] Al-Majmu, 8/425 ; Al-Mughni, 9/436

[3] Al-Majmu, An-Nawawi, 8/313

[4] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/200

[5] Bidayatul Mujtahid, Ibn Rusd Al-Hafid, 1/321 ( cet Maktabah al-Riyadh al-Hadithiyah) ; Rawdah At-Tolibin, An-Nawawi, 3/225

[6] Al-Mughni, Ibn Qudamah, 5/201

[7] Ahkam al-Quran, Al-Jassas

Friday, October 21, 2011

letup


aku lihat iklan di-televisyen. sekali dia gigit habis meletup semua cili. habis bergelimpangan semua limau, rempah ratus dan segala macam lagi digolek-golek bersama ayam kriuk-kriuk rangup.

aku tak puas hati. aku mahu mencuba. berdebar di depan kaunter pesanan. aku pesan set 'pinggan makan malam'. ada tiga ketul ayam. aku bahagi satu setengah seorang bersama abang aku.

gigitan pertama. aku menanti letupan cili. satu minit, masih tiada juga. aku menggigit untuk kali kedua. satu minit enam puluh saat aku menanti, masih tiada gelimpangan rempah ratus bersama-sama ayam kriuk-kriuk rangup. aku sabar.

aku gigit bersama-sama dengan abang aku dengan harapan bumbung restoren itu akan terangkat beserta dengan bunyi letupan yang maha dasyat. tiga minit dua belas saat tujuh detik aku menunggu. masih tiada apa-apa yang terjadi.

aku rasa teraniaya. ditipu hidup-hidup oleh iklan berbayar di-televisyen. ingin saja aku adu-kan kepada biro pengaduan Gerakan. tetapi aku sedar bahawa televisyen adalah salah satu medium penipuan dunia.

aku pulang hampa. biarpun perut ini sudah terisi, tetapi tiada satu letupan pun yang berlaku. yang aku rasa adalah hati yang mahu meletup menahan kesabaran. siap kau iklan televisyen. aku sudah tidak percaya padamu lagi.

Wednesday, October 19, 2011

manis ke langit ke-7


"manis pokok tu", ujar ayahku ketika dia, abangku serta aku melawat hari perladangan semalam.

aku koyakkan sedikit daunnya dan aku letakkan diatas lidah. aku kemam. manis. seperti keawangan manisnya.

"manis giler", reflek-ku ghairah.

itu baru sedikit aku rasa. belum sepokok. mahunya langit ketujuh akibatnya.

...............................

aku cerita tentang pokok stevia. pokoknya kecil tetapi manisnya terbaik. mahu tahu lebih lanjut sila klik sini. aku malas nak ulas lebih-lebih. saja aku mahu kongsikan sedikit ilmu tentang pertanian hari ini.



:: semalam aku dapat kad ucapan dari orang amerika. tq beb! aku baca kat blog tu, orang amerika pon pakai daun tu gak.

Monday, October 17, 2011

Vokal Bukan Sekadar Rupa | komenku

semalam aku menonton sebuah rancangan kejar glamer yang terbaru. vokal bukan sekadar rupa. bukan aku nak sangat menonton rancangan itu, tapi disebabkan ayah aku yang mahu menonton aku layankan saja. walaupun baru selepas dua peserta menyanyi ayah aku dah mula menghidupkan enjin bahteranya. perkara biasa bagi ayah aku apabila menonton televisyen.

aku teruskan menonton rancangan itu walaupun dalam hati mahu tukar saja saluran televisyen itu kepada saluran bola sepak. tapi risau pula kalau-kalau ayah aku terjaga dan mahu menonton rancangan itu semula. dari awal rancangan itu aku sudah mula meluat apabila melihat salah seorang juri rancangan tersebut memakai siput ala-ala 'gary the snail' diatas kepala. macam harem.

bertambah meluat apabila mendengar sembangan-sembangan bangang dari pengacara dan juri mengenai istilah untuk membahasakan diri. aku, saya, gua, ana. sungguh tidak menghiburkan. perkara-perkara seperti itu tak perlu diselitkan dalam rancangan nyanyian seperti ini.

ditambah-tambah lagi meluat apabila komen juri lebih bersifat seperti lalang. tiada pendirian dan mudah terpengaruh dengan juri lain. sebagai seorang penyanyi yang profesional, tak sepatutnya dia mudah terpengaruh dengan juri lain. sikap berbelah-belah-belah bahagi seperti itu adalah menunjukkan mereka tidak layak untuk menjadi juri.

bagi aku, ada beberapa peserta yang tidak sepatutnya terpilih malam ini. walaupun aku tiada pengalaman dalam industri muzik ini, tapi para penonton seperti aku juga bijak memilih. satu-satunya peserta yang aku rasa memang layak adalah peserta terakhir tetapi salah seorang juri menyatakan suaranya bagus tapi terlalu 'common'.

come on lah. janganlah jadikan rancangan itu seperti suatu drama yang dirancang. juri pertama berbincang dengan juri kedua kemudian memberikan jawapan yang berlainan. sedangkan mereka yakin bahawa juri ketiga pasti memberikan jawapan positif kepada peserta itu kerana peserta itu memang layak berdasarkan kepada persembahannya.

aku cadangkan agar setiap keputusan juri tidak diketahui oleh juri-juri yang lain. barulah tiada rasa berbelah-belah-belah bahagi seperti malam ini. selain itu lalang juga dapat ditebas dengan sebaik-baiknya.


:: harap-harap mingu hadapan ayah aku tak mahu menonton rancangan ini. kerana kalau ayah aku mahu menontonnya, maka aku terpaksa menonton juga. juteru itu, aku bertambah meluat dengan rancangan itu. sekaligus akan menyebabkan aku akan mengkomen lagi minggu hadapan.

Friday, October 14, 2011

yakin?


"jika kita tidak dipercayai, tidak perlu berusaha untuk meyakinkanya. kita hanya perlu berlalu pergi dan pasti dia akan yakin dengan keadaan itu. kerana keyakinan hadir dari dalam diri bukan dari orang lain." - muzul

Thursday, October 13, 2011

menakutkan orang


suatu tengah malam yang sunyi:

aku klik satu blog dengan tajuk entry-nya 'TERJUMPA BENDA AJAIB DI GOOGLE SEARCH'. aku amat tertarik. penulis blog itu ada berkongsi satu ilmu yang menarik. disebabkan terlalu tertarik dengan entry itu, aku pun segera mengikut langkah-langkahnya. (anda dinasihatkan supaya tidak mencuba)

Langkah-langkah:
1. Pergi ke google search.
2. Taip perkataan : mov0001.swf
3. Klik search.
4. Klik link yang paling atas sekali dan lihatlah keajaiban di google.

secara tiba-tiba selepas semua langkah-langkah aku turuti, keluarlah satu imej hodoh seperti hantu (gambar diatas) menjelma di skrin komputer ditambah dengan bunyi jeritan yang amat kuat. sebab ini aku nasihatkan anda semua supaya tidak mencuba.

aku agak terkejut juga. kerana disuasana sunyi sepi malam itu dikejutkan dengan suatu imej sebegitu. segera aku menutup imej itu. aku terfikir, jika aku terkejut, mungkin orang lain juga menerima nasib yang sama. dalam hati aku amat menyumpah-nyumpah penulis blog itu. mungkin dia merasa seronok kerana dapat menakut-nakutkan orang lain. tetapi dia tidak sedar ada dikalangan orang yang terkena amat marah dah menyumpah seranahnya.

kepada mereka yang suka mengenakan orang lain dengan cara menakut-nakutkan ini, aku jumpa satu ilmu hendak dikongsi:

Nukman bin Basyir ra berkata: Sesungguhnya kami bersama Rasulullah s.a.w dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk yang menyebabkan dia terperanjat. Rasulullah saw bersabda: “Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.” (H.R. Thabrani)


:: fikir-fikirkan dan selamat beramal!
:: aku mula sedar yang mana menakut-nakutkan orang ini adalah sesuatu perkara yang amat keji.

Wednesday, October 12, 2011

bola sepak dahulu

masihkan anda ingat iklan bola sepak tajaan Dunhill suatu ketika dahulu?

aku masih ingat. ianya berbunyi " lontaran kedalam oleh Ramli. kepada Ali menggelecek, terjatuh pula Ali. Saiful cuba membantah. pengadil tegas dengan keputusannya. Chee Keong meluru pantas masuk kedalam kotak penalti. keadaan cemas dengan Raviden menanduk. bola sampai kepada Alfred rembatan daripada Alfred..dan goooolll...."

:: satu-satunya iklan yang aku hafal keseluruhan dialognya.
:: kembalikan zaman kegemilangan bola sepak Malaysia.

Monday, October 10, 2011

bola tak berkat


suatu ketika dizaman rambutku masih disikat oleh ibu.

sekumpulan kanak-kanak bermain bola. Saiful membawa bola hampir keluar kawasan permainan. zaman itu bermain bola dipadang sekangkang kera tanpa garisan pemisah kawasan permainan memang menyeronokkan.

" out..out..", jerit salah seorang pemain lawan.

" mana ada out. tak keluar lagi ni", balas Saiful menegakkan tindakkannya.

" out dah la", pemain lawan tegas dengan pendiriannya.

Saiful merelakan pihak lawan mendapat lontaran kedalam oleh Ramli. kepada Ali yang menggelecek, terjatuh pula Ali kerana tersadung kaki sendiri. bola kembali keluar dari kawasan permainan.

" itulah 'bola tak berkat'. kan dah out balik", tegur Saiful kerana masih tidak puas hati dengan keputusan tadi.

pihak lawan akur dengan keadaan.

anda faham apa itu bola tak berkat? pada zaman itu bola tak berkat merujuk kepada sesuatu keputusan yang samar-samar, tetapi disahkan dengan tanpa persetujuan kedua-dua belah pasukan. apabila permainan dimulakan semula, sesuatu keadaan dimana pihak yang tertindas mendapat kelebihan semula. itulah dinamakan bola tak berkat.



Friday, October 7, 2011

Jangan Menjadi Gelas, Apabila Anda Mampu Menjadi Danau

Seorang guru mendatangi seorang muridnya ketika wajahnya belakangan ini selalu nampak murung.

Kenapa kau selalu murung, nak?

Bukankah banyak hal yang indah di dunia ini?

Ke mana perginya wajah bersyukurmu? sang guru bertanya.

Guru, belakangan ini hidup saya penuh masalah. Sulit bagi saya untuk tersenyum. Masalah datang seperti tak ada habis-habisnya, jawab si murid.

Sang guru terkekeh. ? Nak, ambil segelas air dan dua genggam garam.

Bawalah kemari. Biar kuperbaiki suasana hatimu itu.

Si murid pun beranjak pelan tanpa semangat. Ia laksanakan permintaan gurunya itu, lalu kembali lagi membawa gelas dan garam sebagaimana yang diminta.

Cuba ambil segenggam garam, dan masukkan ke segelas air itu, kata sang guru. Setelah itu cuba kau minum airnya sedikit.

Si murid pun melakukannya. Wajahnya kini menyeringai kerana meminum air masin.

Bagaimana rasanya? Tanya sang guru.

Masin, dan perutku jadi mual, jawab si murid dengan wajah yang masih menyeringai.

Sang guru terkekeh-kekeh melihat wajah muridnya yang menyeringai kemasinan.

Sekarang kau ikut aku. Sang Guru membawa muridnya ke danau dekat tempat mereka. Ambil garam yang tersisa, dan tebarkan ke danau.?

Si murid menebarkan segenggam garam yang tersisa ke danau, tanpa bicara. Rasa masin di mulutnya belum hilang. Ia ingin meludahkan rasa masin dari mulutnya, tapi tak dilakukannya. Rasanya tak sopan meludah di hadapan mursyid, begitu fikirnya.

Sekarang, cuba kau minum air danau itu, kata sang guru sambil mencari batu yang cukup datar untuk didudukinya, tepat di pinggir danau.

Si murid menangkupkan kedua tangannya, mengambil air danau, dan membawanya ke mulutnya lalu meneguknya. Ketika air danau yang dingin dan segar mengalir di tenggorokannya, sang guru bertanya kepadanya, Bagaimana rasanya??

Segar, segar sekali, kata si murid sambil mengelap bibirnya dengan belakang tangannya. Tentu saja, danau ini berasal dari aliran sumber air di atas sana . Dan airnya mengalir menjadi sungai kecil di bawah.

Dan sudah pasti, air danau ini juga menghilangkan rasa masin yang tersisa di mulutnya.

Terasakah rasa garam yang kau tebarkan tadi??

Tidak sama sekali, kata si murid sambil mengambil air dan meminumnya lagi. Sang guru hanya tersenyum memperhatikannya, membiarkan muridnya itu meminum air danau sehingga puas.

Nak, kata sang guru setelah muridnya selesai minum. Segala masalah dalam hidup itu seperti segenggam garam. Tidak kurang, tidak lebih. Hanya segenggam garam. Banyaknya masalah dan penderitaan yang harus kau alami sepanjang kehidupanmu itu sudah dikadar oleh Tuhan, sesuai untuk dirimu. Jumlahnya tetap, segitu-segitu saja, tidak berkurang dan tidak bertambah. Setiap manusia yang lahir ke dunia ini pun demikian. Tidak ada satu pun manusia, walaupun dia seorang Nabi, yang bebas dari penderitaan dan masalah.?

Si murid terdiam, mendengarkan.

Tapi Nak, rasa masin dari penderitaan yang dialami itu sangat tergantung dari besarnya hati yang menampungnya. Jadi nak, supaya tidak merasa menderita, berhentilah jadi gelas. Jadikan hati dalam dadamu itu jadi sebesar danau….

Dan selalulah dapat mempunyai hati yang selalu dapat mengucap syukur untuk segala perkara yang terjadi dalam hidup kita.




seribu laman maya hanya ada satu cerita


aku lihat laman sana 'berehat dengan aman'. aku lihat laman sana steve 'pekerjaan' meninggalkan dunia. aku lihat semua orang mati akal untuk menulis. semua orang hanya salin dan tampal coretan berita warta perdana. sungguh bosan hal itu. aku mahukan sesuatu kelainan. aku perlukan satu laman maya dengan seribu cerita menarik. bukan seribu laman maya memaparkan satu cerita sama yang sungguh memualkan.


TERIMA KASIH ALLAH

Monday, October 3, 2011

Vokal Bukan Sekadar Rupa


"aku rasa nak join la vokal bukan sekadar rupa tu, jom pergi ujibakat", usul Karim setelah melihat sesi ujibakat di rancangan melaga-lagakan artis malaysia (melodi).

"kita tak layak masuk la. baru nak daftar mesti dah kena reject", balas Samsul dengan yakinnya.

"apehal lak. vokal aku mantap pitching memang tiptop!", Karim berusaha meyakinkan Samsul supaya Samsul setuju dengan pendapat beliau.

"memang lah vokal kita mantap, pitching kita tiptop. cuma masalahnya kita ni ada rupa. rancangan tu hanya untuk orang yang tiada rupa. kau faham?", Samsul dengan tegasnya bersuara.

"oh. ye tak ye juga", Karim mengangguk faham.


:: ada dua kemungkinan objetif utama rancangan ini. pertama untuk mencari penyanyi yang tiada rupa(hodoh atau tak kacak atau tak cun) atau mencari penyanyi yang memang tiada rupa (manusia pelik). kah kah kah!

Friday, September 30, 2011

murtabak mee segera masterchef penganggur


ditengah keterikan matahari aku keluar. tujuan utama adalah untuk menghantar resume kebeberapa buah kilang disekitar subang jaya. setibanya aku disebuah kilang pemprosesan besi aku berhenti. 'jaga' warga indonesia sedia menunggu dipintu pagar. 'selamat petang', aku menegurnya. aku keluarkan sampul surat berisi resume dan serahkan kepadanya. 'mau diapaan ini?' , soalnya tanpa sempat aku berkata. 'tolong pass pada human resources department', balas aku. 'abang hanter sendiri di opisnya. sana tu', arahnya sambil menunjukkan arah pejabat. 'ok', jawapku ringkas.

seorang gadis penyambut tetamu yang manis senyumnya berada dimeja penyambut tetamu. aku berikan sampul surat tadi kepadanya selepas bertegur sapa. 'resume ke?', soalnya. 'aah', jawabku sambil mengangguk. 'ok, nanti saya pass pada HR', jelas penyambut tetamu itu. 'ok terima kasih', balasku. inilah kerja sementara aku setelah menjadikan diri ini sebagai salah seorang penganggur di Malaysia ini.

pulang kerumah masih terasa bahang mentari. perut juga terasa bahangnya. aku capai sebungkus mee segera. dua biji telur dan meracik-racik bawang merah serta bawang putih. aku tambah beberapa tangkai cili padi kerana tanpa kepedasan, tiada kepuasan. aku celur mee segera terlebih dahulu. dan kemudian mencampurkanya bersama-sama telur serta perencahnya. kuali telahpun dipanaskan bersama-sama dengan minyak. tuang mee segera tadi bersama telur. 'murtabak mee segera' telah pun siap. aku rasa aku sesuai untuk menjadi seorang chef berbanding mencari kerja sebagai seorang pekerja teknikal. juga tidak salah untuk aku menyertai masterchef yang amat popular ditelevisyen sekarang ini.



:: giat mencari kerja

Bruno Mars – It Will Rain







Twilight Saga Breaking Dawn Part 1




:: filem kesinambungan yang dinanti.

hari penghulu


hari jumaat. seperti biasa perkara sunat yang dilakukan adalah memotong kuku. dan mandi sunat jumaat. dan yang paling penting pergi masjid untuk mendengar khutbah jumaat dengan teliti dan penuh tawaduk. kemudian solat jumaat kerana Allah taala.

aku sedang potong kuku. hampir empat jari tanganku sudah selesai. tiba-tiba lengan kanan tersentuh tetikus komputer. dan secara tiba-tiba update news feed facebook berubah. 'ah. sudah! salah la pulak!', getus hatiku. tidak mengapa. untuk kaki nanti aku ikut sunnah.




:: semoga apa yang kita lakukan mendapat keberkatan dari Illahi.


TERIMA KASIH ALLAH

puisi murni~


satu dua seribu aku memburu
menunggu-nunggu aku kaku
dan.. dan.. dan..

[terhenti menaip selama beberapa minit]

lega...


idea mula hilang selepas aku ke kamar renungan. 'bangkai' baru rasa hendak berpuisi dimalam hari. inilah padahnya makan malam di murni. mee raja chicken chop, masih aku terasa!




:: aku tidak dapat menghabiskan puisi itu kerana mata tidak mampu melawan penangan mee raja chicken chop. terima kasih Farid Suradi kerana mengeluarkan secebis gaji anda untuk rakan-rakan. TERIMA KASIH ALLAH~

sumber gambar dari: sit bao mang dan food spoting

Thursday, September 29, 2011

Maher Zain - For The Rest Of My Life | Official Music Video




:: panas lagi. baru keluar kelmarin~

Wednesday, September 28, 2011

Theyab Awana bersemadi dengan gemilang



masihkah anda ingat perihal seorang pemain bola sepak pasukan UAE yang mengambil sepakan penalti dengan gaya 'back-heel'? Theyab Awana, telah pun meninggal dunia akibat kemalangan ketika baru pulang dari latihan kelmarin.

semasa majlis pengkebumian beliau, ribuan peminat, sahabat serta ahli keluarga hadir untuk memberi penghormatan terakhir. ramai yang hadir, menunggu hampir satu jam sambil berlutut ditanah dan menadah tangan berdoa untuk beliau.

peminat diseluruh dunia memberikan tribute kepadanya di video youtube dibawah. semoga rohnya dicucuri rahmat olehNYA.


Friday, September 23, 2011

Misi Nabi Isa di akhir zaman





Masih ramai umat Islam yang tidak tahu bahawa salah satu ajaran Islam ialah meyakini bakal turunnya kembali Nabi Isa ‘alaihis-salam menjelang datangnya Hari Kiamat di akhir zaman. Malah ada yang mengingkarinya dengan alasan bahawa ini merupakan ajaran kaum Nasrani yang telah disusupkan ke dalam ajaran Islam.

Padahal terdapat cukup banyak hadis sahih dari Nabi Muhammad saw yang membenarkan bakal turunnya kembali Nabi Isa ‘alaihis-salam. Apa yang akan beliau lakukan ketika beliau kembali ke dunia turun dari langit? Apakah misi beliau kelak di akhir zaman nanti?

Suatu perkara yang pasti, kedatangan kembali Nabi Isa ‘alaihis-salam kelak bukanlah untuk membawa ajaran baru, apalagi membenarkan ajaran Nasrani alias Kristian. Justeru kehadiran beliau kelak adalah untuk membenarkan dan mengukuhkan ajaran yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad saw iaitu ajaran dienullah Al-Islam.

Nabi Isa ‘alaihis-salam malah akan mengajak kaum Yahudi dan Nasrani (baca: Ahli Kitab) untuk masuk Islam. Dan ajakan beliau ini akan menjadi KESEMPATAN TERAKHIR bagi Ahli Kitab untuk bertaubat.

Bila mereka menyambut baik ajakan beliau, maka mereka bakal diperlakukan sebagai saudara seiman Nabi Isa ‘alaihis-salam dan segenap kaum muslimin. Namun bila mereka menolak, maka Isa ‘alaihis-salam berhak untuk membunuh mereka.

Dari Abu Hurairah bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidak ada Nabi antara aku dan dia -maksudnya Isa-. Sungguh, kelak ia akan turun, jika kalian melihatnya maka kenalilah. Ia adalah seorang laki-laki yang sedang (tidak tinggi ataupun pendek), berkulit merah keputih-putihan, mengenakan kain berwarna kekuningan. Seakan rambut kepala berair walaupun tidak basah. Ia akan memerangi manusia hingga mereka masuk ke dalam Islam, ia memecahkan salib, membunuh babi dan membebaskan jizyah (pajak). Pada masanya Allah akan membinasakan semua agama selain Islam, Isa akan membunuh Dajjal, dan akan tinggal di dunia selama empat puluh tahun. Setelah itu ia meninggal dan kaum muslimin menshalatinya.” (ABUDAUD – 3766)


MEMERANGI MANUSIA DAJJAL

Di samping itu, Nabi Isa ‘alaihis-salam juga ditugaskan untuk membantu Al-Mahdi (pemimpin ummat Islam di Akhir Zaman) untuk memerangi puncak fitnah (ujian), iaitu Fitnah Ad-Dajjal. Malah berdasarkan hadis sahih di atas Nabi Isa ‘alaihis salam bakal memerangi segenap manusia demi tegaknya ajaran Al-Islam. Sehingga dengan izin Allah swt segenap manusia bakal memeluk agama Islam sehingga dihapuskannya kewajiban membayar jizyah (pajak yang dikenakan khusus kepada kaum bukan Islam yang hidup di bawah pemerintahan Islam).

MENGHANCURKAN SALIB

Selain itu Nabi Isa ‘alaihis-salam juga bertugas memecahkan salib. Mengapa? Kerana salib telah menjadi fitnah bagi kaum Nasrani yang meyakini bahawa Isa telah mati disalib, padahal sejak lima belas abad yang lalu Al-Qur’an telah menjelaskan bahawa Nabi Isa ‘alaihis-salam tidaklah mati di tiang salib. Tetapi ada seorang lelaki yang diserupakan wajahnya dengan beliau yang telah mati di tiang salib tersebut. (QS An-Nisa 157)

Lalu kemana perginya Nabiyullah Isa ‘alaihi-salam pada masa kejadian itu? Kembali Al-Qur’an menjelaskan dengan jelas: “Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (QS An-Nisa 158)

Jadi, apa yang telah dialami Nabiyullah Isa ‘alahis-salam mirip dengan apa yang telah dialami Nabiyullah Muhammad pada masa malam Isra wal-Mi’raj. Perbezaannya hanyalah bahawa pada malam itu Nabi Muhammad di-Mi’raj-kan oleh Allah hanya satu malam, berangkat lepas Isya dan kembali menjelang Fajar. Sedangkan Nabi Isa ‘alahis-salam di-Mi’rajkan oleh Allah ribuan tahun yang lalu dan hingga sekarang belum diturunkan kembali ke bumi ini.

Beliau hanya akan turun ketika Allah taqdirkan beliau turun, iaitu pada masa terjadinya huru-hara akhir zaman ketika sudah diutusnya Al-Mahdi (pemimpin ummat Islam) ke tengah-tengah umat manusia dan keluarnya Ad-Dajjal (puncak fitnah pembawa kekacauan, kesesatan dan kerosakan). Apakah perkara seperti ini mustahil dilakukan oleh Allah ? Sudah tentu tidak. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

MEMBUNUH SEMUA BABI

Selain itu Nabi Muhammad saw juga mengatakan bahawa Nabi Isa ‘alaihis-salam bakal turun kelak untuk membunuh babi. Mengapa demikian? Kerana babi telah menjadi fitnah bagi kaum Nasrani yang meyakni bahawa babi merupakan haiwan yang halal dimakan, sedangkan Islam telah mengharamkannya malah memandangnya sebagai haiwan menjijikkan yang mengandungi najis berat.

Namun di bawah peradaban moden -yang dipimpin oleh peradaban barat yang didominasi oleh nilai-nilai masyarakat Kristian- maka sekarang ini babi bukan sahaja dipandang halal, tetapi ia telah dianggap sebagai haiwan yang lucu dan oleh kerananya manusia sangat akrabdengannya. Cuba lihat berbagai filem kartun barat bagaimana mereka menjadikan babi sebagai binatang yang cute, friendly and kind (manis, bersahabat dan baik hati). Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun.

“Katakanlah: “Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi, kerana sesungguhnya semua itu kotor.” (AL-An’aam145)
Sesudah memenuhi segenap tugasnya, maka damailah dunia dengan tegaknya keadilan berdasarkan dienullah Al-Islam dan kesejahteraan dinikmati segenap manusia hingga tidak ada lagi yang boleh bersedekah kerana tidak ada orang yang perlu dengan sedekah. Semua orang telah mencapai kekayaan hatinya.

Abu Hurairah radliallahu ‘anhu berkata; Bersabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam: “Demi Dzat yang jiwaku dalam genggamanNya, sungguh tiada lama lagi akan segera turun Ibnu Maryam (Isa Alaihissalam) yang akan menjadi hakim yang adil, menghancurkan salib, membunuh babi, membebaskan jizyah dan harta benda melimpa ruah sehingga tidak ada seorangpun yang mahu menerimanya”.(BUKHARI – 2070)

“Bersedakahlah kalian, kerana akan datang masa di mana seorang membawa sedekahnya namun tidak menemui orang yang mahu menerimanya. Orang yang akan diberikan berkata: ”Seandainya kamu datang kemarin, niscaya aku mahu menerimanya, sekarang aku sudah tidak perlu lagi.” (HR Bukhary)

Kemudian Nabi Isa ‘alahis-salam akan tinggal di dunia sehingga tibalah masa ajalnya dimana beliau kemudian disolatkan oleh kaum muslimin.
Ya Allah, limpahkanlah salawat dan salam-Mu kepada Nabi Muhammad dan segenap Nabi-Nabi-Mu yang lainnya, khususnya Nabiyullah Isa ‘alaihis-salam. Dan kumpulkanlah kami kelak bersama mereka di akhirat di dalam jannah-Mu. Amiin ya Rabbal ‘aalamiin.

Wednesday, September 21, 2011

siap siaga


samurai biru harus ditumpaskan.



:: TV2 dan Astro Arena

Saturday, September 17, 2011

20x Spiderman3



aku sedang menonton filem spiderman 3. rasanya sudah lebih dari dua puluh kali aku menonton filem ini. tanpa rasa jemu. tanpa rasa bosan. sehinggakan aku mampu menghafal serba sedikit dialog-dialognya biarpun bahasa inggeris aku agak kucar-kacir. dua puluh kali spiderman3, apa ada hal.



Friday, September 16, 2011

idam


mengimbanu kembali zaman sekolah~




Ku ingin terbang ke awan
Mengapai bintang-bintang
Dalam kegelapan malam

Ku idamkan satu taman
Dan juga mahligai
Yang indah tak ternilai

Tapi semua hanya khayalan
Yang bermain dalam fikiran
Tak mungkin dapat ku bertahan
Yang tinggal hanyalah impian

Namun ku masih mencuba
Untuk punya segalanya
Walaupun bertahun lama
Semogakan terlaksana




:: aku baru balik dari karnival kerjaya di mid valley. misi utama mahu cari peluang kerja. misi kedua adalah untuk mendapatkan goodies bag banyak-banyak. maka misi kedua terlaksana. misi utama kena tunggu panggilan dari syarikat-syarikat yang aku hantar resume.

Thursday, September 15, 2011

wajah dikau dimana-mana


aku buka televisyen. tekan punat 1, wajah dikau. tekan punat 2, wajah dikau juga. tekan punat 3, sekali lagi wajah dikau. aku malas mahu tekan punat-punat yang lain, kerna jawapannya pasti wajah dikau menjelma.

wajah dikau di semua saluran kaca televisyen malam ini

:: inilah masalahnya jika televisyen tanpa piring diluar rumah.

Wednesday, September 14, 2011

bukan niatku


bunyi telefon berdering. memang tugas aku untuk melayan segala panggilan disini. pangkat sebagai penghantar surat, pembayar bill, peng-kalukulet material, penjaga pintu pejabat, penaip surat rasmi, dan banyak lagi tugas aku disini sebagai 'Despatch' Engineer. deringan telefon untuk kitaran yang kedua. aku tarik perlahan telefon itu.

"gua tak de!", suara nyaring dari penjuru kiri berhadapan dengan tandas kedengaran sebelum aku sempat mengangkat ganggang telefon yang kembali menjerit. aku mengangguk faham. "gud monin, ai em XXX prom YYY sindilian belhad. ZZZ ada?", suara dihujung talian menerjah masuk ke liang utama telinga dan melalui koklea sehingga ia diproses oleh otak aku. " setelah bunyi itu diproses di otak, ia salurkan semula jawapan kepada mulut aku.

"ZZZ tak de. dia pergi melawat anak kucing jiran dia eksiden pagi tadi. ada apa-apa pesanan?", jawapan ini sebenarnya sudah pun di set kan di otak aku setelah sekian lamanya. "bila ZZZ balik?", suara di hujung talian kembali melantun-lantun dalam telinga aku. "wa tak tau ar. ZZZ macam biskut cokfat lo. sikijap ada, sikijap tak ada", balas wa dengan bukan jawapan ini tetapi mempunyai maksud yang sama.

"ok ok. nanti wa telepon lu balik", beliau menyuarakan isi hatinya kembali. "ha..ok ok. tenkiu ar", aku berbahasa semula kepadanya.

aku menjengah ZZZ dipenjuru itu. aku cakap "ada orang telefon tadi, nanti dia call balik". ZZZ tersenyum."ok", balas nya ringkas.

kepada si penelefon tadi, aku tak berniat mahu menipu, tetapi otak aku sudah di programkan untuk menghantar maklumat kepada mulut dengan skrip jawapan yang sebegitu.



:: lina@jobstreet, tolong carikan aku kerja!

Tuesday, September 13, 2011

Papa I Love U




:: biar video menerangkan segalanya. oh Lisa!

Selamat Kembali Ballack



Chelsea vs Bayern Leverkuesen
14th Sep 2011, 2:45 Pagi - Malaysia (Pagi Rabu)
Uefa Champion League

Saturday, September 10, 2011

EVERYDAY IM SHUFFLING 



layan lagu ini walaupun aku tidak tahu menari shuffle!

Friday, September 9, 2011

baju raya kuning


satu hari sebelum raya.

aku buka almari baju dibilikku. aku tarik perlahan-lahan sepasang baju melayu kuning dari lipatan-lipatan baju yang lain. baju-baju lain turut tertarik keluar. ah! malas betul aku nak masukkan semula baju-baju lain yang terkeluar itu. aku gumpal-gumpalkannya dan perosokkan semula baju itu ke dalam almari.

aku cuba mengenakan baju melayu kuning itu. muat. cuma lengannya sedikit labuh. aku tunjukkan keadaan itu kepada ibu ku yang sudah berkali-kali berpesan kepadaku supaya mencuba baju raya itu. "mengapakah warna baju kamu ini lain macam sahaja?", soal ibu ku yang bersleng perak tengah tetapi aku ubah ayat soalannya disini.

aku kembali merenung baju yang aku kenakan itu. "entah!", jawab aku ringkas. "cuba kamu hubungi abang kamu, tanyakan warna baju melayu beliau.", arah ibuku. aku hubungi abangku yang tidak dapat balik beraya bersama tahun ini lalu bertanyakan tentang permasalahan ini. aku khabarkan kepadanya supaya menghantar gambar baju melayu beliau melalui khidmat pesanan ringkas bergambar. aku hendak bandingkan warna baju melayu aku dan warna baju melayu beliau. kerana warna baju kami memang serupa untuk tahun ini. juga saiz baju kami lebih kurang sama.

tidak lama kemudian ayah aku menjengah. aku sampaikan kesulitan yang berlaku. ayah aku hampir untuk menghubungi tukang jahit yang menyiapkan baju raya aku ini. "sebentar! dimanakah kamu mengambil baju ini?", soal ibu ku secara mengejut. "dalam almari lah" balas aku. "almari yang mana satu?", soal ibu lagi. "almari saya lah", jawab aku kembali.

ibu berjalan keluar dari kamarnya. menuju ke kamar hadapan dan membuka gerobok bedaun pintu dua. "ini baju kamu!",tegas ibu. "yang itu baju abang kamu 3 tahun yang lepas", sambungnya lagi. "oh. salah baju rupanya!", keluh aku sendirian.

"nasib baik ayah tidak menghubungi si tukang jahit, jika tidak, malu sendiri." kata ayah sambil menghelakan sedikit tawa kecil. lima minit kemudian khidmat pesanan ringkas bergambar dari abangku pun tiba. sudah terlewat. kekusutan sudah pun terlerai.

Salam Aidilfitri



pengajaran : kenali baju raya anda sendiri, juga kenali baju raya orang lain juga.

Thursday, September 8, 2011

pinjaman peribadi PAMA


semalam hari terakhir aku bercuti raya. sayu rasanya hendak tinggalkan ibu dan ayah dikampung. setelah seminggu rumah mereka riuh-rendah dek anak-anak dan cucu-cucu, semalam kembali sepi.

ibu dan ayah menghantar aku ke stesen bas. memang sudah menjadi kebiasaan aku dihantar ke stesen bas oleh mereka. sebelum aku naik bas sempat aku menghulurkan duit raya untuk ibu dan ayah aku. pertama kali dalam hidup aku bagi duit raya kepada ibu dan ayah. lalu ibu aku bertanya.

"buat apa bagi duit raya, kamu pun nak guna buat belanja", soal ibu ku yang biasa membahasakan aku dan adik beradik dengan perkataan kamu.

sambil tersenyum aku pun menjawab, "ibu ambil dulu duit ini, nanti bila hujung bulan, bila dah sesak nanti, ada lah orang telefon ibu nak buat pinjaman peribadi. ahahaha".

"huh. macam itu ka?", balas ibu.



:: buat pinjaman peribadi dari PAMA memang mudah. kah kah kah!

Wednesday, August 31, 2011

wordless wednesday!


Tuesday, August 23, 2011

dunia kita sungguh jelik!


artis pegang anjing heboh satu Malaysia. sedangkan anjing bukannya haram jika ianya kering. kalau basah pun hanya perlu disamak sahaja. tidak susah pun untuk menyamak.

Dari Ibn Mughaffal, ia berkata:
“Rasulullah s.a.w pernah memerintahkan membunuh anjing,kemudian bersabda: “Mengapa mereka mengangap penting anjing-anjing itu?” Kemudian Rasul memberi keringanan dalam hal berkaitan anjing pemburu dan anjing penjaga kambing lalu bersabda : “Apabila ada anjing minum di dalam bekas, basuhlah bekas tersebut tujuh kali dan gosoklah dengan tanah pada basuhan kelapan..”

tapi jika artis kita pegang sesuatu benda yang haram sehinggakan tidak boleh disamak, tidak boleh disucikan, masing-masing tidak peduli pun. artis wanita pegang tangan artis lelaki, siapa peduli? artis lelaki cium pipi artis wanita, biasa saja? artis-artis berlakon bertindih-tindih, oh menyeronokkan.

dunia kita sungguh jelik!



Monday, August 22, 2011

aku dah agak dah!


menunggu bas berseorangan ditengah hari cukup membuatkan aku rasa bosan. tambahan pula dibulan puasa. tak dapat aku nak menjilat aiskrim mekdi ataupun melambung-lambungkan kacang kedalam mulut. sempat aku beri RM1 kepada mamak tepi jalan tadi sebagai balasan untuk surat khabar Kosmo ditangan aku ini.

aku selak-selak surat khabar itu. bosan juga isi kandungannya. terus sahaja aku ke halaman belakang. Sukan, memang tidak membosankan. aku baca dengan penuh teliti. satu per satu berita aku hayati.

tiba-tiba ada seorang lelaki bertopi lusuh melabuhkan punggungnya disebelah aku. senyum yang dia lemparkan membuatkan aku mengukirkan sedikit senyuman kerana dia mengganggu konsentrasi aku menelaah surat khabar itu.

tak lama kemudian, lelaki itu membetulkan kedudukan punggungnya. aku menoleh kearahnya kerana kaki dia sedikit tertolak beg aku yang terletak ditepi. "panas" katanya. memang dari tadi aku sedari tempat duduk aku itu memang panas. tapi aku pedulikan kerana tiada kerusi lain untuk aku duduk. lantas aku aku menjawab "cuaca sekarang ini memang panas", saja aku buat-buat ramah. lelaki itu masih senyum kearah aku. mulutnya seolah-olah mahu membicarakan sesuatu kepada aku. tapi mata aku kembali menikam surat khabar.

selang beberapa minit, ada titisan-titisan halus menitik. "hujan pula", kata lelaki itu sambil menoleh kepada aku. aku perasan jelingan dia itu seolah-olah mahu aku berbicara bersamanya. lantas aku menjawab lebih kurang sama dengan ayat pertama aku kepadanya. cuma ada sedikit perubahan. "cuaca sekarang memang tak menentu", balas aku. aku enggan meneruskan perbualan bersamanya. aku dapat rasakan ada agenda tersembunyi yang dirancang oleh lelaki tersebut.

....................................................................

aku letakkan surat khabar disamping aku. lelaki tersebut kembali menoleh. dan memohon untuk meminjam surat khabar itu. aku anggukkan saja tanda setuju. tak lama dia membaca. mungkin kerana berita tentang anuar vs najib, selangor vs kelantan dan pemberontak vs gadafi tidak menarik minat beliau. sambil dia meletakkan kembali surat khabar itu, dia bertanya destinasi aku. "KL", jawab aku ringkas. "buat apa di KL?", soalnya lagi. "kerja", balas aku.

sekilas dia memandang bas yang baru masuk di stesen itu. "nama apa", kembali dia menyoal. huh, makin menjadi-jadi pula lelaki ini buat soal siasat. "zul", jawab aku tanpa memberi nama penuh kerana aku yakin dia bukan polis untuk aku menjawab secara skema. "oh zul, erm. boleh tolong abang tak?", dia mula nak menunjukkan wajah yang sebenar. "tolong apa bang?", aku membalikkan soalan kepadanya walaupun aku tahu lelaki ini cuba untuk mengecek duit aku.

"abang nak balik kampung ni, duit tak ada. gaji pun tak masuk lagi", jelas beliau. aku hanya senyum. "bos abang tu la. tak nak bayar gaji pula", dia mengadu kepada aku seperti aku ini presiden persatuan pekerja-pekerja Malaysia pula. aku kembali senyum. "macam ni lah bang", aku memulakan ayat. " saya ni pun tak ada duit. gaji bulan lepas pun bos belum bayar. saya datang johor ni pun sebab nak cari kerja lah ni", sambung aku.

lelaki itu terkedu. umpan tak menjadi mungkin. "erm. kalau macam tu adik bagi lima ringgit pun cukup lah. abang nak buat berbuka nanti", pohonnya lagi. "tak boleh bang, saya kejap lagi ni sampai KL, saya nak kena naik LRT lagi. komuter lagi.", saja aku bohong dia walaupun sampai di KL nanti kawan aku akan menjemput aku. lelaki itu mencabut topinya. mengeluh dia disitu kerana tidak berjaya memperoleh hasil dari aku. tapi serius dalam dompet aku cuma ada beberapa helai wang seringgit dan sehelai wang lima ringgit.

aku dan lelaki tersebut hanya berdiam diri. mungkin dia sedang memikirkan strategi berikutnya untuk mendapatkan walaupun seringgit daripada aku.

......................................................................

tiba-tiba telefon bimbit aku berbunyi. kawan aku telefon rupanya. aku berbual-bual dan membiarkan lelaki tersebut bersama masalahnya. tak lama selepas itu dia beredar dengan wajah hampa. memang tepat sekali sangkaan aku. mesti lelaki itu ada agenda tersembunyi. termasuk lelaki itu, sudah hampir lima kali aku jumpa orang yang seumpamanya. dengan ayat-ayat permulaan untuk bersembang dan diakhiri dengan meminta wang. aku dah agak dah la.



:: orang lain penat bekerja, kau orang senang-senang saja nak minta wang!

Sunday, August 21, 2011

Anak Pak Haji main judi


Tergesa-gesa Mat berlari ke rumah Pak Haji Semeon. ada berita tidak menyenangkan yang hendak disampaikan. setibanya Mat dihadapan rumah Pak Haji Semeon, kelihatan Pak Haji Semeon sedang menyangkul di tepi rumah kayu beliau. Mat terus menerpa tanpa memberi salam terlebih dahulu.

"Pak Haji!", jerkah Mat.

"Ada apa Mat?", soal Pak Haji sambil menyandarkan cangkul di pohon pisang.

"Anak Pak Haji main judi", jelas Mat bersungguh-sungguh.

"Astagfirullah", ucap Pak Haji sambil membetulkan kupiahnya.

"tapi menang", sambung Mat kembali.

"Hah! Alhamdulillah", jawab Pak Haji sambil menggenggam tangan kanannya.

"Erk! apakah?", Mat terpinga-pinga kehairanan.




:: Jangan main judi. haram!
:: Lawak aku copy dari status Facebook rakan-rakan.

Saturday, August 20, 2011

Makan vs Kereta



serius lawak!

mak benci adik


Disuatu petang yang aman damai. kelihatan seorang ibu dan anaknya sedang berbual-bual dipangkin bawah pohon rambutan. rancak perbualannya.

Anak: mak,ape dalam perut mak tue??

Mak: adik kamu laa..

Anak: mak benci adik ke??

Mak: ehh!!!mak x pernah benci anak mak...

Anak: dah tue,kenapa mak telan adik??

Mak: bertuah betul budak nie,nak kena hempuk ke...

Anak: mak, mak x pose ke??

Mak: haah..mmg mak x pose,meh sini mak nak telan ngko pulak!!



:: Lawak aku copy dari facebook rakan-rakan.

Friday, August 19, 2011

MAK BUAT HO..HO...HOLICK ERK ?


Di suatu pagi yang hening ketika orang lain masih diulit mimpi, seorang ibu awal-awal lagi sudah pun menyiapkan juadah bersahur untuk keluarganya. tanpa ada keluh kesah, si ibu sanggup mengorban masa tidurnya demi menjamin suami dan anaknya dapat bersahur untuk menunaikan ibadah puasa.

setelah semua juadah terhidang diatas meja, si ibu pun segera mengejutkan suami tercinta serta anaknya yang sentiasa menjadi pengarang hati si ibu. sayu si ibu melihat anaknya yang masih mengalir air liur basinya.

Ibu : Alim bangun lim. makan sahur ni.

Alim yang masih menarik selimut lalu bertanye pada ibu nya.''MAK BUAT HO. HO. HOLICK ERK ?''

dengan mesranya si ibu pun menjawab, "HO. HO. HOTAK engkau. bangun cepat!


:: aku edit dari status facebook kawan aku.

Thursday, August 18, 2011

Tarian Ketam khas untuk surirumah yang mahu memasak gulai ketam masak lemak cili padi


serius hari ini membuatkan aku merasa loya seperti ibu-ibu mengandung 2 bulan selepas aku menonton video clip Tarian Ketam dari sebuah kumpulan ala-ala K-Pop iaitu Max 24:7. nasib baik perasaan loya itu dapat dibendung selepas aku membaca komen-komen peminat di bawah video tersebut di youtube.

komen-komen yang sungguh menghiburkan hati dengan pujian-pujian mantap dari peminat. pujian-pujian melambung itu menyebabkan klip video ini mendapat rating likes yang begitu banyak tetapi masih mendapat rating dislikes yang lebih banyak-banyak-banyak. ketika aku menaip entry ini, rating dislike sudah pun mencapai angka 2,034.

kalau anda rasa kebosanan dihari ini, anda bolehlah membuka link youtube dibawah. tetapi atas nasihat pakar, anda diminta jangan menonton klip video ini ketika siang hari. dikhuatiri akan membatalkan puasa anda kerana muntah secara sengaja. terus membaca komen-komen dibawah klip video untuk mendapat hiburan yang lebih baik.



gambar dan resepi penuh di sini

:: tarian ketam yang dipersembahkan adalah lebih baik ditonton ketika anda sedang memasak lauk ketam masak lemak cili padi!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails