manggester

Wednesday, March 23, 2011

SPM : Edisi menyampah!

gambar dicopy tanpa kebenaran!

Keputusan SPM 2010 telah diumumkan hari ini. menurut laporan Berita Harian yang aku baca tadi menyatakan bahawa 9239 calon medapat keputusan cemerlang. dan yang slebihnya adalah kurang dan tidak cemerlang. dulu masa aku ambil keputusan SPM aku tergolong dalam golongan yang kurang cemerlang. ya lah, kalau dah tak dapat 17A1 macam Amalina tengok Astro sambil pakai headphone tu dikira kurang cemerlang la.

kepada yang berjaya tu aku ucapkan tahniah dan kepada yang kurang bernasib baik tu, ini bukan titik noktah dalam menuntut ilmu. masih luas bumi ini untuk kita mencari ilmu. kalau pun tak dapat masuk universiti, kita masih ada politeknik, kalau politeknik pun tak dapat kita masih ada kolej-kolej lain. kalau tak dapat semua, belajar gaya pos Adabi pun boleh. hehe..

kenapa aku tulis tajuk entry ini macam diatas? kenapa aku menyampah pasal SPM?

  • Segala berita di TV malam ini akan menunjukkan video orang menangis sebab berjaya mendapat keputusan cemerlang. bagi mereka yang tidak atau kurang cemerlang akan menjadi watak sampingan yang hanya melihat slip keputusan rakannya yang berjaya.
  • Surat khabar esok akan menayangkan gambar mereka yang berpeluk dengan ibu bapa atau rakan-rakan yang berjaya sambil menggosok-gosok mata (kononnya terharu)
  • Akan keluar tips-tips belajar yang selama ini orang sudah pun tahu disamping ayat-ayat kesedaran tentang betapa pentingnya menghormati guru dan ibu bapa. sedangkan orang lain yang buat macam tu pun tak dapat keputusan cemerlang juga.
  • Satu lagi tentang surat khabar, seminggu penuh ini akan ada berita pasal SPM biarpun berita tentang 'video seks ketua pembangkang' masih panas. aku rasa ada berita yang lebih penting dari kedua-dua berita ini.

haha..sebenarnya bukannya aku anti sangat dengan mereka-mereka yang cemerlang dalam SPM ni. walaupun pada dasarnya aku sebenarnya cemburu dengan kejayaan mereka. cuma kalau boleh pihak media janganlah terlalu memberi highlight kepada mereka. kerana risau mereka akan terlalu bersandar pada kejayaan silam bila mereka melanjutkan pelajaran.

walaupun bukan semuanya begitu, tetapi aku dapat perhatikan sedikit sebanyak golongan-golongan begini ditempat aku. pesanan aku adalah kenangan manis jangan dambil begitu banyak kerana kelak akan menyumbang kepada penyakit. ambil sedikit kenangan pahit kerana ia boleh dijadikan ubat dimasa hadapan.

8 comments:

d_tieah said...

Hahahaha.. Tu lah pasal.. Penat aku hari ini dok ngadap wartawan jek.. Huhh!


Entry Terbaru 1 : Alkisah Sweet Couple Dan Sekuntum Bunga Ros
Entry Terbaru 2 : Giveaway Kerjasama Anati Soki & MFS

manggosteen said...

Tieah:ahahha..ko ingat wartawan tu nak sgt interview ko..dia terpaksa tau..kalau tak dia tak de berita seminggu ni..

-aqmalazmi- said...

hah..betul tu betul..mlm nie berita semua bnde yg same jew..dah bosan.. HAHAHHAH

man yusoef said...

haha! biasa la tu...time dulu amek result pon same gak...

manggosteen said...

@-aqmalazmi-:ahahaha..siap la nak tgk org nangis2 mlm ni..keekek

manggosteen said...

@man yusoef:haha..dulu2 tak dpt msk tv la..sbb result kurang cemerlang..

d_tieah said...

Muka terpampang kat front page owh.. Ngee :)

Entry Terbaru : Biarlah Orang Mengutuk *Senyum* Nuffnang Bagi BE Lagi

manggosteen said...

@d_tieah:paper mana eh?nmpk mcm kat yang2 siang pau je.kekekeke

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails