manggester

Tuesday, March 15, 2011

Penjelasan Krisis Nuklear Fukushima

Pagi ini aku ada membaca blog Kyo9. kyo ini adalah (pelajar kot) yang menetap di Jepun. aku kenal dia dari satu laman forum tak lama dulu. kenal gitu-gitu je la. dia ada menjelaskan tentang kebocoran nuklear yang berlaku di Fukushima. katanya memang ada kebocoran pada power plant tu. tapi hanya sedikit saja. menteri-menteri Jepun pun sedang berusaha meyakinkan seluruh pemimpin dunia bahawa kebocoran ini tak akan merebak ke negara luar.

sedikit petikan dari blog beliau:

Majoriti media massa gemar menjadikan berita yang kecil menjadi besar dengan menakut2kan orang ramai tentang bahaya kesan radiasi dsb sedangkan kerajaan Jpon berkali2 memberitahu bahawa bahan radiasi memang ada yang bocor namun dalam jumlah yang begitu kecil dan terkawal!.....

klik sini untuk baca lebih
lagi satu dia ada cakap sedikit tentang penyebaran tentang kejadian ada kaitan dengan ayat al-quran. memang la Allah yang merancang semua kejadian dan malapetaka yang berlaku ini. tapi jangan lah sehingga mengkaitkan dengan pengiraan yang aku rasa macam direka-reka. bagi aku, bala yang Allah timpakan ini adalah sebagai satu pengajaran dan peringatan kepada setiap manusia.

dan tentang penyebaran sistem pesanan ringkas (sms) yang menyatakan supaya kita jangan keluar rumah tu dan pakai baju hujan adalah sangat tak masuk akal. kalau betul pun kebocoran yang berlaku tu, tak akan sampai la Malaysia ni. cuma kalau dengan kuasa tuhan saja ia akan sampai. tapi jika mengikut logik akal tak mungkin lah.

lepas aku dapat sms palsu semalam aku terus je pergi main bola tanpa menghiraukan hujan renyai yang sedang turun ke bumi. memang best main bola time hujan.


aku lebih percayakan kyo ni daripada percayakan sms palsu tersebut!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails