manggester

Wednesday, May 11, 2011

pesakit penyakit kencing manis semakin berkurang di negara Manggesia


aku kagum dengan pemimpin-pemimpin yang berjaya membawa satu angin perubahan kepada seluruh rakyat negara Manggesia. mulai beberapa hari lepas, statistik menunjukkan bahawa jumlah pesakit penyakit kencing manis di Manggesia semakin berkurangan. ini adalah impak dari penaikan harga gula dipasaran.

bersama-sama menaikkan harga gula

pemimpin negara ini begitu mengambil berat tetang masalah kesihatan yang sering membelenggu rakyat. penyakit kencing manis sering dikaitkan dengan masalah ini bakal menemui jalan penyelesaian setelah para pemimpin berusaha sedaya upaya untuk menaikan harga gula. sekali gus dapat mengurangkan penggunaan gula dalam makanan dan minuman rakyat negara ini.

nasi lemak punca kanak-kanak gemuk

sebelum ini, ada pemimpin negara ini mengaitkan nasi lemak adalah punca obesiti dan masalah kegemukan golongan kanak-kanak. ini adalah salah satu kajian yang amat tepat sekali kerana semua kanak-kanak di negara Manggesia memang menyukai nasi lemak. kanak-kanak di negara ini memang tidak gemar memakan makanan segera seperti KFG, McDonest dan pelbagai lagi makanan segera terkemuka di negara ini. kalau mereka makan pun, makanan segera bukanlah punca masalah kegemukan kerana nasi lemak adalah punca utama kegemukan.

oleh itu, saya sebagai salah seorang penyokong tegar pemimpin negara Manggesia amat bersyukur dengan segala tindakan yang telah dilakukan oleh seluruh pemimpin-pemimpin negara ini. dengan kenaikan harga gula, petrol serta kajian mengenai punca sebenar kegemukan dapat memberi kesedaran kepada seluruh rakyat betapa pentingya menjaga kesihatan.

selain itu rakyat di negara ini perlu bersyukur kerana negara Manggesia masih menanggung subsidi-subsidi petrol, gula serta barangan lain demi menjaga kebajikan rakyat. para pemimpin negara Manggesia juga turut menanggung beban sama dengan rakyat di negara ini kerana mereka terpaksa melancong keluar negara supaya mereka dapat membawa ole-ole untuk seluruh rakyat.

di samping itu saya amat berharap agar pemimpin-pemimpin dapat menaikkan juga harga gula-gula kerana sekarang ini sudah ada satu kumpulan Manggesia-Pop (M-Pop) yang sudah bertapak di industri hiburan negara ini. kumpulan yang jelas dapat mempergula-gulakan seluruh rakyat negara ini dengan betis dan paha seperti gula-gula lolly-pop dan wajah yang semanis gula. selain itu, gula-gula ini juga dilengkapi dengan nasi lemak yang boleh menggemukkan.

gula-gula yang dilengkapi dengan nasi lemak

:: disebabkan negara Manggesia tidak mempunyai tanaman tebu, maka pihak kerajaan Manggesia akan menanam tebu ditepi bibir bagi menaikkan lagi harga gula sebagai manifesto pilihanraya ketiga belas juta.

:: kepada rakyat Manggesia yang suka membantah, tak payah lah nak buat demonstrasi kerana baru naik sikit saja. itu pun nak bising. nanti kita naikkan harga semua barang supaya kita kurus sebab tak payah makan.

7 comments:

storyfromme said...

hahaha..kesian group gula-gula tu asyik kena kutuk je.

mcm ni lah said...

keh keh keh negara manggesia tu kat mane bro ?,. i follow you

manggosteen said...

@storyfromme:kekeke..bukan kutuk..bagi kritikan je..mcm juri kat AF tu..ahahah

manggosteen said...

@mcm ni lah: ahahahaha..negara tu kat sebelah utara negara manggelia..

ainzoo said...

so, senang je ar nk kuwus...xyah duk sibuk2 nk bli JuzMet Dr Rambut Cendawan tu ...naik kan rege barang setiap satu bulan, niscaye kuwus la ra`yat Manggesia :)

manggosteen said...

@ainzoo:ahaha..betul tu..rakyat manggesia perlukan kenaikan harga barang utk kurus,..

manggosteen said...

storyfromme: ahahhaa..bukan kutuk..tapi kritikan membina je..kekkee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails