manggester

Saturday, May 7, 2011

Aku sokong Amir RL | Ada aku kesah


maharaja lawak sudah pun memasuki minggu ke-enam minggu ini. aku berkesempatan menonton program itu di youtube semalam. bagi aku persembahan peserta-peserta pada minggu ini biasa-biasa sahaja. cuma ada sedikit lawak-lawak yang ditonjolkan melekat dikepala aku ini.

semalam tiada penyingkiran yang dilakukan. ini bermakna Amir sekali lagi terselamat dar penyingkiran. ramai betul yang kecewa kerana Amir masih lagi boleh meneruskan persembahannya pada minggu hadapan. tetapi aku amat berpuas hati dengan keputusan ini.

ok. biar aku bagi alasan kenapa amir sepatutnya dikekalkan dalam rancangan ini. pertama sekali, bagi aku lawak Amir boleh dikatakan boleh diterima akal dan memang lawak yang benar-benar lawak. idea-idea yang dikeluarkan sepatutnya boleh menjadi bahan jenaka yang lawak. tetapi mungkin kerana penyampaian Amir yang tersekat-sekat membuatkan orang tidak faham dengan lawak beliau.

kedua, lawak Amir merupakan lawak yang memberi input. bukan lawak kosong yang seperti sembang-sembang tepi jalan yang ditonjolkan oleh beberapa peserta lain. contohnya lawak Amir pada minggu ini berkaitan dengan pembuangan bayi. walaupun kita rasakan perkara itu sudah banyak diketengahkan, tetapi ia dibawakan dari sudut pandangan yang lain.

ketiga, lawak Amir boleh dikatakan mengikut arus semasa. seperti minggu ini Amir mengaitkan lawak beliau dengan sambutan hari ibu. minggu ini seluruh dunia akan menyambut hari ibu pada hujung minggu ini. berbanding dengan peserta-peserta lain yang menceduk lawak-lawak internet yang sudah basi sepuluh tahun lepas.

keempat, lawak Amir tiada unsur-unsur lucah dan sesuai untuk semua lapisan masyarakat. kalau kita lihat lawak-lawak peserta lain banyak mengaitkan idea-idea lucah untuk membuatkan orang ketawa. mungkin sekali-dua kita boleh terima. tetapi sudah hampir seluruh persembahan dikaitkan dengan idea-ida lucah, meluat juga menontonnya.

pada pandangan aku, Amir perlu memantapkan lagi cara penyampaian ketika dipentas. banyakkan berlatih dan mempelajari cara-cara bercakap tanpa tersekat-sekat. jangan mudah lupa idea untuk meneruskan ayat yang seterusnya. dan jangan terlalu terkongkong dengan punchline yang ingin disampaikan. Amir sepatutnya kurangkan daripada melayan jeritan-jeritan penonton kerana ia boleh mengganggu persembahannya. selain itu Amir perlu mengelakkan daripada bercakap sesuatu perkataan berulang kali jika terlupa idea yang hendak disampaikan.

mungkin akan ada yang menyatakan kalau masih belajar jangan masuk maharaja lawak. tetapi sedarlah bahawa Amir sebenarnya pemenang tempat ketiga raja lawak yang lalu. sudah banyak dia belajar dari miggu pertama sehingga final tetapi mungkin disebabkan oleh kemahiran berkomunikasi yang kurang menyebabkan dia tidak mampu menyampaikan persembahan yang baik.

mungkin kalau lawak-lawak Amir itu disampaikan oleh peserta-peserta lain yang lebih petah bercakap, mungkin kita rasakan ia benar-benar lawak dan boleh terguling-guling menontonnya. tetapi bila kita sudah menetapkan pemikiran kita tentang rasa benci kepada orangnya, maka kita rasakan ia langsung tidak lawak. sedangkan lawak-lawak peserta lain bukannya lawak sangat pun tetapi kita akan ketawa kerana kita benar-benar minat dengan peserta itu. ini lah yang dikatan 'kalau dah suka cium tahi pun bau bunga'.

jika anda perasan, lawak amir akan difahami jika kita tengok berulang kali. aku mula sedar ketika minggu yang bertemakan muzikal yang lepas. memang serius lawak. sehingga kini aku boleh tergelak bila menonton persembahan bliau.


aku suka tagline dan ayat-ayat Amir sebab ada pengajaran dan sindiran yang terselit. contohnya 'kepada semua gadis-gadis. dengarlah kata-kata ibu bapa. tidur awal. tidurlah kamu sebelum kamu ditiduri' dan satu lagi 'kalau dah jodoh tak kemana. kalau dah bodoh pun tak kemana '.

:: Amir, walaupun aku tak undi kau aku harap kau boleh meneruskan perjuangan lawak ilmiah kau.
:: kepada semua pembenci-pembenci Amir, jangan terlalu mengkritik kerana Amir tak pernah pun mengkritik korang. haha.

6 comments:

AZRI said...

haha,x layannn

manggosteen said...

@azrijohan: ahahaha..layan kan aje..

Unknown said...

even amir ni tak lawak.. tapi isi moral dia sgt bagus. tp....

amir cepat la keluar!! salah rancangan ko ni!! haha.. ni hard feelings

manggosteen said...

@Azroy Kassim: hahaha..siot je..ko nak soh dia masuk rancanga apa?tom tom bak?

THE GREEN said...

Assalamualaikum...


RL yg dulu ok la..yg skrg ni byk kureng la..dah xbrape syok mcm dulu...

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

manggosteen said...

@BLADE EDGE: betul gak tu..sbb byk lawak copy je.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails