manggester

Thursday, December 9, 2010

lunturnya ego sang mentari..

dipagi subuh hanya tinggal sisa aku menyelak selimut hadiah ibuku..sewaktu mentari masih lagi berselindung dibalik gunung-bukit di parit raja ini aku telah pun menghirup segelas kopi susu air batu beserta roti tampalan telur..ketika itu matahari masih segan dan hanya menjulurkan lidahnya yang bercabang..

sehabis cebisan terakhir roti bertampal telur itu, titisan air secara tiba-tiba menyentuh bumi..matahari semakin malu-malu untuk menonjolkan dirinya yang gah itu..kepulan-kepulan awan hitam mula menguasai langit biru..merampas kuasa mentari dipagi hari..

mentari seakan-akan hilang taringnya ketika jarum panjang dan pendek bergabung di angka 12..awan gelap semakin menunjukkan egonya menghalang cahaya mentari menjilat bumi..

sehingga kini ,sewaktu matahari sepatutnya perlu kembali menyorok dibalik bukit awan-awan jahat masih seperti tidak mahu berganjak dari dada langit..

apakah khabar rembulan malam ini?adakah menerima nasib yang sama dengan sang mentari..pungguk akan merinduimu wahai bulan..




:: mengharap senyuman mentari esok!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails