manggester

Thursday, December 16, 2010

aku, wang, keluarga dan sahabat


perut mula merasa lapar..ajak kawan pergi makan tapi semuanya tak nak..mereka kata dah makan dah..jadi aku mengambil keputusan untuk pergi makan seorang diri..pusing-pusing dan berhenti di kedai makan yang berdekatan dengan laut..indah sungguh pemandangan disitu..angin sepoi-sepoi bahasa menyapa pipiku..

aku labuhkan punggungku diatas kerusi sambil menunggu pelayan datang..tiba-tiba terasa nak check duit dalam wallet..dan apabila menyelak wallet nike bewarna merah hitam milikku itu, hanya ada rm2 dan di poket ada 50sen..ini bermakna ada rm2.50..erk..nak order apa ni?makan tengah hari di restoren tepi laut yang agak exclusive ini mesti lah sekurang-kurangnya mencecah rm3/4..itu pun nasib-nasib la..

jadi aku mengambil keputusan untuk order sesuatu yang aku anggap murah..tapi aku tak pasti apa yang aku order..dalam fikiran sedang memikirkan mana nak dapat duit ni..nak cucuk kad bank kat dinding pun rasanya tiada helaian wang kertas yang akan menjulur keluar dari dinding itu.."haish..apalah nasibku hari ini",ngomelku dalam hati..

lalu aku ternampak seorang kawan yang aku rasa boleh menyelamatkan aku..u-cent..entah dari mana datangnya pun aku tak tahu..belum sempat aku memanggilnya tiba-tiba dia hilang..dan tak semena-mena dia ada disebelahku..heh..ada 'can' nak tambah order ni..order makanan berat sikit..minta tolong dia bayarkan dulu..lalu aku pun menambah order setelah u-cent membuat pesanan pada pelayan tersebut..

tengah makan tiba-tiba u-cent hilang lagi.."mana pulak perginya budak ni?",kesah ku di dalam hati.."sapa lak nak bayar semua ni? mampos aku",sekali aku mengeluh kesah..tiba-tiba aku mendengar bunyi seakan-akan syiling jatuh..ini menandakan ada pesanan ringkas di henpon k810i aku..capai henpon itu dan membuka kekuncinya..

setelah aku membuka pesanan ringkas tersebut..dan...isi pesanan ringkas ini bersambung sedikit di sini sikit..

dan setelah selesai membaca pesanan ringkas itu baru aku sedar bahawa aku sedang dibuai MIMPI rupanya..mimpi tentang wang..baru ku sedar bagaimana rasanya jika wang tiada disisi..bagaimana perasaan orang yang tidak ber-wang..pentingnya wang dalam hidup..

aku bangun dari tilam lantas menghidupkan komputer peribadi milik solleh di depanku..log in fesbuk dan melihat 2 notifications dan 1 message..aku buka mesej dulu..dan sesuatu yang menggembirakan hati ku ada disitu..datangnya dari angah yang amat aku sayangi..gambar di bawah menerangkan segalanya..


tapi aku masih tertanya-tanya..kedai mana yang aku berhenti makan tu? apa makanan yang aku pesan dalam mimpi itu?semuanya seperti menonton movie yang di-foward-foward..tiba-tiba kat sini..tiba-tiba kat sana..

serta dari mana datang dan perginya u-cent dalam mimpiku itu..belum sempat aku menge'pau' duitnya langsung hilang entah kemana..dan pengajaran yang aku terima hari ini adalah jangan terlalu mengharap pada orang lain selain keluarga kita..keluarga adalah utama!

walaupun ini sekadar mimpi!



:: mimpi ini kadang-kala
membawa sesuatu petunjuk!

6 comments:

ucent said...

haahahaha..rindu kat aku la tu..huii..maluunyerrr..hahahhaa

manggosteen said...

haha..sengal..tapi ko menghilang disaat aku nak pow ko..

Fahmi Raazali said...

haha.... aku pun cuti2 ni duit ada cukup belanja jek...

huu tu pun mak cik aku bg masa g hantar dia g shah alam dulu.

org bagi ambik je la kan... lg2 pulak tgh memerlukan :-D

ucent said...

xsangka aku bijak melarikan diri walaupun mimpi tu ko yg pnya.haha

manggosteen said...

@fahmi..kalau ada lebih bank in kat aku sket..ahahahah

manggosteen said...

@ucent: huh..seb baik mimpi aku tu tak abes..kalau tak kompom kena byr utk ko skali..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails