manggester

Tuesday, September 28, 2010

berbahasa malaysia tak boleh ke?


Chinta tv3

petang tadi aku tengok tv3 cerita CHINTA..best jugak cerita tu..fasha sandha pakai tudung tu..kiut gak la..tapi awal2 je la..hehe..sambil aku tengok serita tu ada lak iklan sinetron kat tv9 yang bertajuk cinta dan anugerah..antara pelakonnya adalah ashraf sinclair..bangga gak aku bila ada artis malaysia berlakon kat luar negara..sekurang-kurangya tak la artis kita terkongkong dalam malaysia je..

tapi la kan..ada satu perkara yang aku tak puas hati kat cerita tu..{eleh mangges ni..sume tak puas hati..nak puas hati belakon sendiri la..hehe..}bukan apa..sebab bila aku dengar je ashraf S. cakap, dia bersleng indon..kenapa eh?tak boleh ke dia menggunakan bahasa melayu..?

cuba kita tengok cerita malaysia sekarang ni..bila ambil pelakon indonesia tak pula dia bersleng Malaysia kan..! dia tetap dapat dialog indon..hurm..contohnya cerita cicakman2 (watak ramma) yang menggunakan pelakon indonesia..dia tetap menggunakan bahasa ibunda dia..siap watak tu memang dikhaskan untuk orang indonesia lagi..selain tu drama-drama melayu sekarang pun tetap menggunakan bahasa indon untuk sesetengah watak..

rrama (cicakman 2)

aku tak tahu la pihak perfileman malaysia ni tak tahu atau memang tak nak ambil tahu kot..dalam pihak kerajaan giat menjalankan kempen gunakan bahasa kebangsaan tapi pihak yang berkaitan ni seperti tidak ambil pusing tentang hal ni..dah la sekarang ni sinetron-sinetron tu dah melambak kat siaran tv kita sekarang ni..silap hari bulan kita sudah tak dapat nak bezakan bahasa malaysia dengan bahasa indonesia..

aku sebenarnya cuma luah kan pendapat je..kalau betul apa yang aku cakap ni harap pihak yang berkaitan dapat mengambil tindakan..kalau salah sila abaikan je..



:: apa salahnya kita terima kritikan..
sebab orang yang tak boleh terima kritikan
adalah orang yang bodoh..

7 comments:

SANDRA AZWAN said...

cukup-cukuplah....

http://bysandraazwan.blogspot.com

L@n@ said...

sokong2x...

manggosteen said...

renung2kan la..

bardboo said...

btol tu..mentang2 arr dia kawen dgn org sana...

manggosteen said...

org dia kawen ngan org kita tak pulak ckp bhs kita..

shima said...

tapi memang before kawen,ashraff dah berdialek indon dh.time dia dating ngan bunga,ni dh sok sane lg arr terer dia dialek indonnn.hehe

manggosteen said...

hurm..ye la kot..
silap hrbln siap tukar warganegara kot./.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails