manggester

Friday, November 12, 2010

UPSR ku..

gambar ihsan Portal pendidikan Utusan


kelmarin adalah tarikh yang amat mendebarkan untuk murid-murid yang mengambil UPSR untuk tahun 2010 ni..bila tengok berita kat tv, banyak gelagat-gelagat murid-murid yang disiarkan..ada yang melompat gembira..ada yang menangis terharu..ada yang tak da perasaan..ada yang bersedih kuciwa..dan macam-macam lagi la..

masa tengok berita tu aku terkenang sejarah upsr aku dulu..masuk tahun ni ,dah 11 tahun aku meninggalkan alam sekolah rendah..dan upsr adalah salah satu coretan kecewa aku..upsr lah yang telah membuatkan air mata aku mengalir bak air yang keluar dari shower mandi dirumah ku..upsr lah yang membuatkan aku terisak-isak seperti budak kecik yang tak dapat mainan..aku menangis ketika itu..ye aku menangis kerana upsr..!

haish..sebenarnya keputusan upsr aku tak la begitu teruk..tapi bagi aku ia adalah sesuatu yang tersangat teruk sebagai salah seorang pelajar harapan sekolah (time kecik2 aku memang pandai tapi bila dah besar ni jadi "lam mim ba ba" sket) aku mendapat 3A,1B dan 1 C..sedangkan pada peperiksaan percubaan aku mendapat 4A 1B..tapi bila pekse betul-betul aku mendapat C untuk sains..

time tu ramai gak cikgu-cikgu yang cuba menenangkan aku.. aku tak dapat menahan kesedihan aku waktu itu..tangisan aku seperti lakonan fasha sandha selepas dirogol oleh pak aji dan fakri dalam drama chinta..last-last didalam pelukan ibu aku, aku redha dengan ketentuanNYA..aku sedar tentang "apa yang kita mahu bukan semua milik kita"..mungkin itu bukan rezeki yang Allah tulis untuk aku..aku pasrah!

satu pesanan aku untuk murid-murid yang kecewa di-UPSR..sila lah jangan berputus asa..kerana kita masih mampu mendapatkan sesuatu yang lebih baik nanti..dan kepada yang berjaya..teruskan usaha semoga apa yang kita ada akan sentiasa kita miliki..




:: ada kawan-kawanku yang result upsr nya
lebih teruk daripada aku sudah pun
mempunyai kerjaya yang baik sekarang
!

4 comments:

Farah-Izzaty said...

aku dulu dapat 3A 2B je.. huhuhu..

dayangredzuan said...

kakak nangis waktu dapat result pmr..huhu..
dah mmg x study pun nk nangis time tu..hehe pelik tp benar..tapi result tu la yang mmberi keinsafan...lalu berhijrah ke sekolah teknik

manggosteen said...

farah Izzaty| haha..ok la tu..upsr je kowt..


kakak| haha..bagus gak ada kesedaran..dpt masuk U gak!

manggosteen said...

farah Izzaty| haha..ok la tu..upsr je kowt..


kakak| haha..bagus gak ada kesedaran..dpt masuk U gak!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails