manggester

Monday, November 29, 2010

Disuruh dan menyuruh


dikala sunyi ini hanya ketik-ketik papan kekunci ku mengisi suasana..
disaat mereka menikmati keberaduan masing-masing,
sengaja aku cekangkan mata ini..
menahan otak yang semakin memberontak..


ahah! sedikit nukilan puisi aku coretkan daripada bakat keturunan pecinta puisi..untuk pengetahuan korang ayah aku adalah seseorang yang amat berbakat dalam menulis puisi-puisi ini..bila aku baca tulisan-tulisan beliau aku cuba untuk menjadi sepertinya..tapi hasilnya haprak..

huh..sebenarnya aku bukan nak cerita tentang puisi aku mahupun puisi ayahku..tapi aku nak kongsikan sedikit sebanyak apa yang aku dengar semasa khutbah jumaat lepas di masjid jamek uThm..tajukmya disuruh dan menyuruh..

siapa yang disuruh dan siapa pula yang menyuruh..?

Allah swt merupakan bos kepada kita semua..kita hanyalah hamba..kuli..serta pencacai dimuka bumi ini..Dia menyuruh kita melakukan kebaikan..Dia menyuruh kita melakukan amal ibadat..dan yang paling penting Dia menyuruh kita 'beriman kepadaNYA'..

tapi terpulang kepada kita untuk mengikut suruhan itu atau mengingkari suruhanNya..dan berdasarkan kepada sebab inilah Allah telah mencipta syurga dan neraka..barang sesiapa yang mematuhi suruhanNYA, maka dia akan dimasukkan kedalam syurga..dan jika sebaliknya dia akan dihumban kedalam neraka..Allah swt adalah Maha Adil..Dia tidak akan memungkiri janjiNYA..

siapa selain Allah yang akan memberi suruhan? ibu,ayah,suami,bos,cikgu,alim ulama' dan ramai lagi..selagi suruhan-suruhan mereka itu tidak bertentangan dengan ajaran Allah, maka ia adalah wajib kita patuhi..contohnya ibu dan ayah menyuruh kita menunaikan solat..maka wajib kita tunaikan..bos-bos kita menyuruh kita menyiapkan kerja,maka kita wajib menjalankan tanggungjawab tersebut..begitu juga bagi suruhan-suruhan lain..


disamping itu kita juga boleh menyuruh orang lain..contohnya kita menyuruh adik-adik kita supaya menghormati orag yang lebih tua darinya..maka wajib lah mereka mengikuti suruhan itu..selagi mana suruhan kita berlandaskan kepada hukum Islam,selagi itu lah ia wajib dituruti..

dalam kehidupan ini kita perlu muhasabah diri selalu..kerana dengan memuhasabah diri kita akan kenal diri kita sendiri..da yang paling utama adalah kita akan kenal pencipta kita..






:: penulisan aku agak skema..
kerana mood keinsafan muncul..
tak pasti sampai bila..
harap2 keinsafan sentiasa dihati!

2 comments:

..hizamirahim.. said...

hehe.
alhamdulillah.
bagus entri ni.
XD

manggosteen said...

alhamdulillah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails