manggester

Tuesday, January 11, 2011

Pusat Pakaian Hari Hari Ada Jual Nasi Beryani



Lagi beberapa bulan aku akan menjalani latihan industri sebelum aku menghabiskan riwayat pembelajaran aku di uThm ni. Dalam duduk memikirkan tempat praktikal ni teringat aku pada kenangan sewaktu berpraktikal di sutu syarikat kontraktor di Taiping empat tahun lepas.

sebagai seorang lulusan kursus mekanikal yang berlatihan industri di pejabat kontraktor adalah suatu hal yang agak pelik. Kerana sudah la berkhidmat di bidang kejuruteraan awam pulak tu hanya duduk di pejabat saja. Jadi, tugas aku di pejabat itu tak ubah seperti menjadi seorang 'piun' atau lebih dikenali dengan nama 'office boy'. Setiap hari aku akan dibuli dengan kerja memasukkan duit di bank-bank berkaitan, menjawap telefon seperti operator panggilan, membeli milo ais di kedai mamak berdekatan dan menjadi fotokopi boy sebagai tugas utama. Kau orang ingat bos-bos besar kat opis tu pandai sangat ke guna mesin fotostat tu. (ayat adnan dalam filem adnan sempit). Senang cerita time tu aku jadi 'Mangges Sempit' la.

adnan sempit = mangges sempit

Tapi kali ini aku nak cerita tentang kisah membeli milo ais dan roti canai di kedai mamak berdekatan. "Fadhli..!!",nama panggilan aku di pejabat tersebut.."ang tolong p beli milo ais dua ngan bihun goreng dua..mintak sambai lebih..belen tu ang beli la apa-apa ang nak",ara kak faezah dengan loghat utaranya."ok!",balas ku ringkas sambil mengambil not merah dari nya.

Ku kangkangkan motor yamaha sukan milik ku dan terus ke kedai itu tanpa memakai pelindung kepala. Kerana di situ pakcik berbaju putih suci murni berseluar hitam sendat jalur putih serta berkasut potongan tinggi itu jarang ada. Sesampainya di kedai mamak itu aku terus memesan pesanan kak faezah tadi dan tambahan roti kosong dua ngan milo ais satu makan sini.

Dalam ketermenungan aku di situ aku memerhatikan keadaan sekeliling kedai yang masih kosong kekurangan pelanggan. Tiba-tiba datang seorang lelaki yang ku tebak berusia empat puluhan. Berseluar gelap dan berkemeja tanpa tali leher. "aney!" lontaran suara seolah-olah dia juga dari golongan mamak tersebut." nasi buryani ada ka?" soalnya penuh semangat.

" Hari Hari ada nasi buryani", jawabnya sambil tangan kanan menunjuk kearah belakang dan tangan kiri mengenggam kain lap meja yang sudah lusuh dan lembab itu. Lelaki tadi kelihatan terpinga-pinga seperti tidak faham dengan penjelasan mamak tadi. Aku seperti sefahaman dengan lelaki itu. "Sini ada?", soal lelaki itu lagi. "Hari-hari ada jual",jelas mamak itu pula.

Aku masih nampak tanda soal di atas kepala lelaki tadi. "Hari Hari ada jual?",lelaki itu bertanya lagi. "Hari-hari sini ada jual nasi buryani", tegas mamak itu. "oh..hari-hari ada jual nasi buryani..aku ingat kedai kain Hari Hari tu ada jual nasi buryani..ok ok..bagi nasi buryani dua lauk kambing satu ayam satu",pesan lelaki tadi sambil ketawa."ok!",jawab mamak tadi sambil mengulang semula pesanan lelaki itu dan tersenyum.

Hari Hari yang menimbulkan kontroversi

Lelaki itu duduk di kerusi berdekatan dengan aku. sambil ketawa dia mengulang ayat "aku ingat dia cakap kedai Hari Hari tu ada jual nasi buryani". Aku turut ketawa kerana fahamku juga sama dengan lelaki itu. Kerana aksi tangan mamak itu menunjuk ke arah belakang seperti menunjukkan arah kedai Hari Hari yang terletak di belakang kedai mamak itu. Rupa-rupanya dia menunjukkan papan menu yang tertulis nasi buryani.

sambil menunggu pesanan aku dan lelaki tersebut siap aku berbual-bual dengan lelaki itu. Kononnya macam peramah la sangat aku ni. Dan selepas habis ku sental roti kosong dua, segera kubayar dan berlalu. Kerana pesanan kak faezah itu perlu ku sampaikan dengan segera.


:: siapa-siapa ada
tempat praktikal
untuk mekanikal
yang best tolong
inform kat aku

3 comments:

Anonymous said...

huhuhu..entry ni wat sy tergelak lar...hehehehe

manggosteen said...

haha..kalau ada kat tempat kejadian lagi nak gelak kuat2..

Alya Haduri said...

pernah prac kt taiping? boleh bgtau tak syrkt mana2 yg trma stdent prac kt tpg? sbb tgh mncri skrg ni :(

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails