manggester

Monday, January 31, 2011

Lompat Si Arnab Lompat!


Dua hari lagi seluruh penganut agama Buddha akan menyambut Perayaan Tahun Baru Cina. Perayaan ini sering dikaitkan dengan 'kemakmuran'. Dan pada tahun ini zodiak cina menunjukkan arnab sebagai tema. arnab merupakan haiwan ke-empat didalam kitaran dua belas haiwan yang tergolong dalam zodiak tersebut.

Arnab juga terbahagi kepada lima jenis iaitu arnab air, arnab kayu, arnab api, arnab tanah dan arnab logam. Tahun ini adalah tahun arnab logam. Kebiasaannya mereka yang lahir dalam tahun arnab merpakan seorang uang mudah mesra dan mudah hidup bermasyarakat.

Karektor-karektor yang terdapat pada individu-individu yang lahir ditahun arnab adalah peka, bijaksana , berkelakuan baik, senang menerima tetamu, sopan, diplomatik serta berjiwa seni. Kadang kala mereka juga suka berahsia, tidak tegas, mudah tersinggung, suka mengumpat serta lain-lain lagi.




Bagi kita yang beragama Islam tidak sepatutnya mempercayai zidiak-zodiak ini kerana ia seakan-akan menyekutukan Allah. Tapi aku cerita hari ini sebagai sedikit ilmu yang boleh dikongsi. Kehidupan kita semuanya ditentukan oleh qada' dan qadar Allah.

Walaubagaimanapun aku nak ucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada semua penganut agama Buddha diseluruh dunia.




::aku lahir tahun 1987
aku juga bertahun arnab!


2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails