manggester

Monday, November 14, 2011

KABEL


mata aku meliar mencari parkir untuk meletakkan motor ayahku ini. semua parkir motosikal penuh. "ah! ini taiping! parking saja tepi jalan ni. majlis tak saman punya", hati aku bicara sendiri. yakin sangat bahawa dipekan ala-ala koboi ini memang jarang pihak majlis perbandaran saman motor-motor buruk.

aku lihat cermin sisi. betul-betulkan remos sikit dan cuba kenakan tali leher yang sudahpun aku ikat dirumah tadi. seorang awek lalu di belakang aku. sesekali dia menjeling kearah kasut aku yang berkilat. tapi aku tahu sebenarnya dia memang terpegun dengan ke-smart-an aku pagi ini. hendak temuduga dipejabat kerajaan, kenalah kemas sikit. biar pun hanya untuk jawatan kerani.

aku melangkah masuk dengan penuh yakin. fail sijil aku jinjing di tangan kiri dan borang permohonan aku periksa di tangan kanan. fuh! ramai betul mereka yang hadir untuk temuduga. ada yang kacak-kacak tapi tidak lebih dari aku (aku benci lagu lelaki seperti aku dari alif satar. macam harem!). ada yang bertudung ayu. ada yang bertudung lilitan ular sawa. tidak kurang juga yang berambut teroksidasi.

aku hantar borang permohonan dikaunter pendaftaran. pegawai wanita itu menyambutnya dan memasukkan kedalam fail kertas. dan diatas fail itu ditulis pula nama penuh aku. katanya "ambil nombor disana dan tunggu sehingga dipanggil". 143 nombor yang aku terima. sekarang baru giliran yang ke-30. "huh", aku mengeluh kesal. jika aku tahu ramai ini yang hadir, pagi-pagi setelah subuh aku beratur.

sementara menunggu giliran aku, aku perhatikan saja calon-calon temuduga yang lain. ada yang resah. ada yang tidak berhenti-henti bersembang dan ada juga yang melayan perasaan sendirian. sekali sekala aku juga bersembang dengan beberapa calon disitu untuk meghilangkan rasa bosan.

hampir tiba giliran aku. duduk dibangku diluar bilik temuduga. teringat aku kepada filem Rock lakonan Hasnul Rahmat. situasi dimana ketika beliau menghadiri temuduga di LLN (Lembaga Lektik Negara). semua calon duduk bersebelahan. ada empat bilik kesemuanya. aku dibilik ketiga.

dalam aku menunggu itu aku lihat ada diantara pegawai dipejabat itu meminta kad pengenalan dari salah seorang calon secara sembunyi-sembunyi. mesra juga keadaan mereka. seperti sudah lama berkenalan. kemudian kad pengenalan itu dibawa memasuki bilik penemuduga. " KABEL ", itu yang terlintas difikiranku. inilah yang dinamakan kabel. seperti juga filem Rock itu. ketika Pak Long bersama anak saudaranya berbual mengenai projek bapanya.

kalau sentiasa ada kabel, memang susahlah orang-orang yang hanya bergantung kepada nasib seperti aku untuk mendapat kerja. puih! aku seperti ingin segera beredar. tapi aku tabah juga. untung sabut, timbul. untung batu, tenggelam. aku setia menunggu sehingga selesai aku ditemuduga.

jam sudahpun menunjukkan jam 3 petang. letih menunggu membuatkan aku lupa kepada kabel-kabel tadi. ah. pedulikan mereka. kalau ada rezeki tidak kemana. yang penting kita mencuba. tapi satu pesanan aku kepada mereka yang mempunyai kabel-kabel itu, kalau dapat kerja jangan lupa belanja aku makan. kalau tak jumpa aku, korang sedekahlah sikit rezeki korang tu kepada fakir-fakir miskin. tidak salah berkongsi!

2 comments:

ainzoo said...

sure ko ingat aku pernah bebel pasal benda ni kan?(http://nurulainelias.blogspot.com/2011/04/ini-betul-betul-bukan-main-main.html)


Tak apa. Yang penting kita usaha. Aku pun dapat kerja gomen & then, dapat apa yang aku sedang lalui sekarang ni--> semuanya tanpa kabel istimewa dari pegawai2 seperti itu. Kabel aku hanyalah DOA TAK PUTUS2 DARI MAK & AYAH selain doa aku acapkali selesai solat... Seperti aku, Mak & Ayah juga turut berpuasa setiapkali kami adik beradik menghadapi peperiksaan maupun temuduga.

Angkat dagu & Dingin, Bro :)

Insya Allah, Dia Maha Mendengar...

manggosteen said...

aah..tu la pasal..skrg ni usaha je..amek dulu kalau ada keje mana2..dah 2,3 tahun exp baru cari keje yg diidam2kan..tapi masalah nya aku ngah tunggu lagi ni..haha..

tapi bila takde keje, jadi penjaga rumah pon best gak..akakka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails