manggester

Tuesday, April 27, 2010

Pesanan Ibu Beribu-ribu

aku penah dengar sajak ni kat tv1 dulu..
memberi pelbagai makna..
tp bila terkenangkan semula..
mmg banyak pesanan dr ibu kita..
dari ibu untuk aku..



1…
Kita ada ibu
ibu kita satu
pesanannya beribu-ribu

Setiap langkah kita
diiringi pesanan ibu
buat begini, jangan begitu

Rajinlah membaca buku
kukuhkan diri dengan ilmu
pilihlah kawan yang mulia hati
tolaklah kawan yang pementing diri,
pilihlah kawan yang punya
petunjuk,
tolaklah kawan yang asyik
merokok.

Ibu yang satu menyekat kita di depan pintu
bertanya ke mana arah tuju,
di jalan mungkin bencana
menunggu.

Kita menerima pesanan
sesekali kita jujur
penuh fahaman
lebih kerap hanya pengakuan
pesanan tertinggal di luar ingatan
kita menjadi jemu
mendengar pesanan beribu-ribu.

Tapi ibu adalah ibu
pesanan bertambah satu dan satu
buat begini, jangan begitu:
jangan dibiar kepala berkutu
carilah ubat jerawat batu.


2…
Satu senja
seorang temanku merintik
kerana kehilangan kekasih.

“Kejam jantan itu,
penipu…
ditinggalkan aku
setelah aku kehilangan madu.”

Dia menyatakan kesalnya
kerana dia alpa.
Ibunya berpesan sejak dulu:
“Pilihlah kawan yang bermutu
jangan pilih kawan berhantu!”

Mengenangkan nasib kawanku itu
aku merindui pesanan ibu
ya,pesanan ibu…

Ibu, ku percayai kau mengenali
yang mana permata
yang mana kaca
yang mana budaya
yang mana buaya.

Berikan pesanan kepadaku
beribu-ribu
malah berpuluh ribu
aku tidak akan jemu
ini janjiku,
ibu.

Sempurna seorang ibu
dengan pesanan beribu-ribu.

ROHMAN SHAARY

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails