manggester

Wednesday, May 5, 2010

aku tak layak menjadi seorang yang digelar 'CIKGU'..

salam cikgu cikgi..haha..cerita pasal cikgu lak le arini...cerita bermula disini..

minggu lepas seorang dak kelas aku ada menghantar khidmat pesanan ringkas aka sms le..citer pasal cikgu kene la skemes sket..hehe..pemberi sms itu bertanyakan aku sapa2 nak join pertandingan roket air sila bagi nama kat beliau..dia soh tanyakan dak2 umah aku skali..lalu dengan pastas aku bertanya kepada semua dak2 umah aku..tapi respon yang aku terima adalah keadaan sunyi sepi..hoh..ape la dak2 umah aku ni..bossssan tol..hehe..amponkan saya dak2 TBR...jadi,aku membalas mesej tadi dengan menyatakan kesediaan aku untuk men'join'nye..aku siap taip nama penuh aku lagi..haha..

aku mula berfikir..kene wat roket air ke??huh..aku mana reti..hehe..aku pon try la tanya kat pakcik google..aku tanya "how to make a water rocket?"..huh..aku main hentam je taip..sebab pakcik google tu sume bende dia tau..banyak tol yang pakcik tu jawab..so aku buka la satu persatu..owh..senang aje..ni aku letak cara nak wat mende alah tu..



aku pon mula la nak mereka2 design roket aku..mana la tau kot2 bley sampe kebulan..haha..then, kelmarin aku dapat mesej dari encik hafizudin (lect. yang uruskan pasal game ni)..dalam mesej tu dia menyatakan aku kene jadi ajk je..bukan kene wat roket..haha..owh..mudah je kejenye..aku just kene g dok tengah padang dan tunggu jet tu jatuh..peserta2nya adalah budak2 skola sekitar batu pahat ni..uThm jadi organizer aje..

hurm..pagi tadi sekitar kul 7.30 aku bersiap la ketempat game roket ni..time tu baru ada ezu ngan yazit je..pas sume sampai encik hafizudin bagi briefing sket..aku ditugaskan untuk menjaga bahagian projectile..peraturannya roket mesti dilancarkan dari garisan permulaan dan mesti men'target' kat bull eye ditengah padang..aku jadi orang yang panggil peserta2 tu la..

tengah aku dok syok2 memanggil nama sekolah yang seterusnya tiba2, (baca dialog)

budak sekolah : cikgu..cikgu..giliran sekolah saya numbe berapa ek?
aku : (terdiam..sambil dalam hati bertanya..budak ni cakap ngan sapa ni?)
budak sekolah : cikgu..
aku : owh..nama sekolah awak ape??(budak ni cakap ngan aku rupenye)
budak sekolah : s.k. seri gading..
aku : sekolah rendah lambat lagi dik..tunggu dulu ye..

lalu budak tu pon berlalu lepas mengucapkan kalimat OK..

yang aku nak highlight kan kat sini adalah..budak tu panggil aku cikgu..ada gaya cikgu ke aku ni??ahahhaa..terasa bangga lak walaupon aku rasa panggilan tu amat tidak sesuai untuk aku..sebab aku ni tak layak langsung untuk mendapat jawatan tu..cikgu merupakan satu gelaran yang amat tinggi martabatnya..cikgu boleh melahirkan seorang jurutera,seorang doktor,seorang arkitek..dan macam2 lagi la..jadi, seorang cikgu haruslah merupakan seorang yang sabar dan yang bertanggungjawab..bagi mereka yang mendapat gelaran cikgu tapi tiada sifat2 seorang cikgu,baeklah korang lepaskan jawatan tu..sebab nanti korang akan melahirkan mereka2 yang bermasalah..bukan mereka yang menyelesaikan masalah..


cikgu2 yang pernah mengajar aku di SKAM JB

sambung balik kat crite roket tu..aku pon jaga la game tu sampe kul 12 lebih...pas tu semua game dah selesai ada acara penyampaian hadiah kat pemenang..dan yang best adalah ada makan tengah hari skali..nasi ayam tu..sedap gilos..haha..dan yang paling beruntung aku join program ni adalah sijil,baju ,makanan dan goodies bag disediakan..haha..best2..

kepada budak sekolah tu..pesanan dari aku adalah.."abang bukan seorang cikgu ye dan abang tak layak untuk itu"..hehe..

adalah tidak terlalu awal untuk aku mengucapkan 'Selamat Hari Guru' buat semua cikgu2 diseluruh dunia..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails