manggester

Saturday, May 1, 2010

1 Mei, pekerja serta kaitannya dengan aku..




salam 1 mei..sepanjang hidupku ini aku tak pernah menyambut perayaan 1 mei..perayaan ke??hurm..1 mei biasanya dikaitkan dengan pekerja la..yang tak keje tu jangan la sebok2 nak sambut 1 mei walaupon korang cuti..tambah-tambah lagi bagi mereka yang penanam anggur profesional..diorang lagi la hari-hari cuti..aku tak pernah menyambut 1 mei kerana aku tidak pernah bekerja dan dalam maksud yang sama aku tidak pernah menjadi pekerja..yang aku pernah adalah dikerjakan..haha..

kenapa 1 mei dinamakan hari pekerja atau hari buruh??mesti ramai yang tak tau kan..sejarah satu mei ni amat la panjang..tapi aku ceritakan serba sedikit la..pada awalnya ia bermula dari perjuangan pekerja-pekerja menuntut keadilan tentang hak-hak pekerja..dia awal abad ke-19 mereka menuntut hak masa bekerja mereka, gaji serta persekitaran bekerja mereka..ini dilakukan oleh pekerja-pekerja di eropah dan di amerika syarikat..

sejak itu banyak desakan dari pekerja-pekerja menuntut hak-hak mereka..rentetan perjuangan mereka berlaku agak lama sehingga pada 1 mei 1890 diistiharkan bahawa tarikh untuk memperingati pekerja-pekerja di pelbagai negara..sekarang ni di malaysia pon hari pekerja disambut pada setiap tahun..tapi bukan semua pekerja dapat bercuti..macam pejabat2 boleh la bercuti..tapi kalau cam warden penjara,abam polis,ahli bomba,nurse2 cantik kat spital,abang sojar, pekerja kedai kat supermarket,pakcik guard kedai emas atau pak guard uThm dan bla..bla..bla.. diorang mana la ada cuti pada 1 mei..kalu yang cuti pon tak ramai..sian kat diorang..


ape-ape pon dikesempatan 1 mei ni aku mengucapkan selamat menyambut hari pekerja untuk para pekerja di malaysia serta diserata dunia..tanpa korang maka tak ade la ape yang ada sekarang ni..tanpa penoreh getah maka tak ada la getah ikat rambut ibuku dirumah,tanpa petani takde la peluh petani..eh! silap..takde la sayur2 ,beras yang aku hari2 makan..tanpa minah karen maka takde la takde la tv 19inchi kat umah aku ni walaupon kadang kalu siarannya terganggu..dan yang paling penting ,tanpa aku siapa lah mereka..kerana aku la pengguna barang2 yang mereka hasilkan..haha..

p/s errr..gambo awek nurse tu aku rembat kat tenet je..tapi kalu korang pandai2 nak gosipkan dia ngan aku pon takpe...aku memang suke nurse2 ni..senang nak rawat aku kalu aku sakit nanti..oh!!nurse..

1 comment:

manggosteen said...
This comment has been removed by a blog administrator.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails