manggester

Thursday, April 12, 2012

Kacak 2

aku melangkah ke kedai gunting rambut.ada 2 pelanggan di dalamnya. seorang tua sedang digunting rambutnya. dan seorang muda yang sedang bermain angry bird. diiringan alunan lagu tamil aku melabuhkan punggung di kerusi panjang berhampiran cermin.

aku gosok-gosok sikit rambut aku. rambut yang sudah sebulan aku tak sikat sejak kali terakhir aku sikat di kedai gunting rambut yang sama ini. seingat aku, sudah hampir tujuh tahun aku tak memiliki sikat. sebab bak kata iklan di tv, guna jari pun boleh.

rambut lelaki tua itu telah siap di potong. "kasi shave ini", arah lelaki itu kepada mamak si penggunting. "pakcik ni kalau nak cukur janggut kat rumah pun boleh", bebel aku perlahan. lagu tamil yang diputarkan langsung tidak kena dengan jiwa mainstream aku membuatkan aku lebih merasa bosan.

habis janggut lelaki tua dicukur, giliran lelaki muda itu pula. "slope tepi tapak satu. belakang buat V", lelaki muda itu meminta. style zaman budak-budak getus hati aku. matang la sikit abang oi. tapi bagus juga, tidak sampai lima minit siap sudah giliran dia.

aku berdiri disamping kerusi potong rambut itu. sementara mamak menepuk-nepuk bantal alas punggung atas kerusi tersebut. aku duduk sedang mamak itu memasang tapak pada mesinnya. "potong tepi, atas layer", style potong rambut matang seperti ini sepatutnya dipilih oleh lelaki-lelaki bekerjaya seperti aku. lagipun aku agak Aaron Aziz pun memang potong rambut style ni. cuma dia mungkin potong rambut kat saloon. tapi aku gunting rambut dikedai mamak. tiada bezanya untuk orang kacak seperti aku dan Aaron itu.

memandang wajah kacak sendiri dihadapan cermin juga boleh membuatkan diri ini mengantuk. liuk-liuk tangan si penggunting rambut juga menambahkan lagi rasa kantuk ini. seolah-olah ada ahli silap mata sedang membuaikan sebiji bandul di depan mata aku. sekali sekala dia mengelus-elus lembut rambut aku. lalu, dengan tidak semena-mena aku terlelap.

lam aku terlena. tiba-tiba aku terjaga. rasa bonjolan-bonjolan bergerak seperti aku sedang duduk diatas mesin Ogawa di pusat membeli belah. enak juga rasanya. rupa-rupanya mamak itu sedang memijat belakang bahu aku. agak lama juga aku tidak diurut.

aku menggosok-gosok mata. lalu melihat cermin. Hah! ada sesuatu yang membuatkan aku terperanjat. biar betol mamak ni potong rambut aku. aku benar-benar tak percaya. hampir pitam dibuatnya.

rupa asal aku yang ada iras-iras Aaron Aziz kini telah bertukar menjadi lebih kacak. aku tak tahu seperti wajah siapa. tapi ia benar-benar kacak. kepala otak aku ligat mencari wajah siapa yang sekacak dan setampan ini. tapi aku gagal.

aku tinggalkan kedai itu dengan seribu satu persoalan. berjalan keluar menuju kearah motosikal kesayangan aku. ada dua tiga orang diluar kedai memerhatikan aku. ada yang ternganga dan ada yang berbisik-bisik. aku cuba curi-curi dengar.

Ya! aku dah dapat jawapan setelah seorang awek ranggi berbisik dengan agak kuat kepada teman lelakinya. "Brad Pitt!". Iya, wajah tampan ini ada iras-iras wajah Brad Pitt. segera aku pulang kerumah. kalau lambat nanti ramai pula yang datang nak ambil gambar. aku rimas betul dengan orang-orang ini.




7 comments:

Fahmi Raazali said...

haha... macam2... lately blog kau selalu update gaya cerpen... :-)

Aku suka...

Aku tak pandai nak potong gaya apa bila gunting rambut. Selalunya aku cakap pendekkan.

Kadang-kadang cantik. Kadang-kadang tah apa-apa fesyen yang aku dapat.

manggosteen said...

@Fahmi Raazali: ahaha..mmg aku ngah terpengaruh ngan cerpen dan novel skang ni..


hahaha..gunting rambut ni ikut tukang gunting gak..kalau dpt yg ok,ok la..kalau dpt yg bangang, rasa nak guting rambut dia balik..ahahaha

ainzoo said...

bang, nak sainnnnnnnnnnnnnnnnn. tak nak buat Fan Club ke? dah menang Anugerah kan? hihihi

manggosteen said...

@ainzoo: tak payah fan club ni..tanpa aku,sapa la peminat2 tu..ahahah..ko nk sain ke?aku dah sub kan kerja sain menyain ni kat aaron aziz..ko minta kt dia..

Fahmi Raazali said...

aku selalu juga kena macam itu. Dah gunting rasa nak gunting semula.

Bila aku cukur kepala baru senang hati. Pasti dapat macam mana yang aku bayangkan...

manggosteen said...

@fahmi:kalau cukur tu bukan namanya gunting rambut..itu namanya cukur rambut..

Anonymous said...

Klau tepi nipis & ats layer.. blakang you mintak potong mcam mne??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails