manggester

Tuesday, April 17, 2012

Demo

masuk hari ini, genap 5 hari Jan Lengai berhutang dengan aku. bukan banyak pun. cuma dua ringgit pat posen saja. tapi semua orang sudah tahu Jan Lengai memang lengai sikit bila bab membayar hutang ini. bukan tak bayar tapi dia agak lengai. slow and steady kata rakan-rakan di pejabatku.

sesuatu yang aku perasan dompet Jan Lengai selalu ditinggalkan di atas meja tanpa dipedulikan. dompetnya tebal, tapi yang ada hanya kad-kad nama kenalan saja. katanya dia malas nak bawa duit banyak-banyak ke pejabat. bukannya ada shopping complex pun kat sini, tambahnya lagi.

tapi baru sekejap tadi aku dapat berita Jan Lengai ada perancangan yang telah diaturnya sejak seminggu lamanya. perancangannya amat rapi. padanlah sejak dua menjak ini aku sering kali melihat Jan Lengai ada mencilok dua atau tiga batang marker pen. sekali-sekali aku lihat dia menyeludup keluar kertas-kertas recycle dari mesin fotostat.

tepat jam 10, Jan Lengai telah bersiap sedia di hadapan meja aku. aku keliru. apa yang dimahukan oleh Jan Lengai kali ini? lantas Jan Lengai mengangkat sepanduk yang tertera ayat "tolong mansuhkan hutang dua hingget pat posen hari tu". dengan tegasnya Jan Lengai menjerit "aku mahukan segalanya percuma!".

aku hilang sabar lalu bangkit untuk memberi lempangan se-das. aku katakan "itu percuma". kot ye pun nak berdemo, pergi la kat dataran merdeka tu. jangan menyemak depan aku.

Jan Lengai faham dengan tindakan aku. segera dia keluarkan RM2.50 dari kocek seluarnya. seposen belen tu kau amek la. aku bayar untuk lempangan kau tadi. Jan Lengai berlalu sambil memegang pipinya yang agak memerah.

2 comments:

ainzoo said...

Demo lo ni doh tok supo mulo...
(eh? ekekekekekek)

manggosteen said...

@ainzoo: demo lo ni suko berdemo..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails