manggester

Thursday, January 19, 2012

Vavi-la Coklat


'' sapa nak ikot aku tengok bola? ", soal aku sebaik saja mencapai kunci motor.

" kau gerak dulu, kang aku folo. aku dah habes pekse ni boleh je nak lepak-lepak", balas faiz satu-satunya ahli rumah ku yang masih menuntut.

" ok, nanti aku dah sampai aku mesej kau lepak mana", ujarku sambil memulas tombol pintu.


aku pun memulakan perjalanan mencari kedai mamak yang menayangkan siaran langsung perlawanan antara Perak dan Negeri Sembilan. Liga Super Malaysia dah start, tak de lah aku terpaksa menonton aksi liga eropah saja.

kedai pertama aku sampai sedang menayangkan berita tv3 yang masih belum habis kerana jam baru menunjukkan pukul 8.45 malam. aku berlalu kekedai yang kedua, tetapi juga hampa kerana kedai itu turut menonton berita-berita yang belum tentu benarnya seperti menonton Melodi.

bergegas aku ke kedai lain. dari jauh kelitan skrin yang bewarna hijau. aku yakin dikedai ini sedang menayangkan siaran langsung bola sepak. akan tetapi moral aku benar-benar merundum kerana skrin hijau tadi adalah siaran ulangan bola sepak inggeris pagi tadi.

jam sudah pun menunjukkan pukul 9 malam. sudah tertelat 15 minit ni. aku memacu motosikal kekedai seterusnya. aku matikan enjin motor kerana tv dikedai itu agak terlindung. aku melangkah beberapa langkah tetapi langkah aku termati seketika. "cilaka! kedai mamak pun layan vanila coklat ke?", getus hatiku.

aku kembali kekedai mamak pertama yang aku singgah tadi. dari jauh aku sudah ternampak kelibat pelakon-pelakon bangang yang sedang menghiasi kaca tv kedai itu. sekali lagi cilaka untuk vanila coklat.

mood aku semakin merundum. aku teruskan perjalanan dengan niat mahu pulang sahaja kerumah. tiba-tiba aku teringat tentang sebuah kedai yang diberi nama sempena sebuah nama tempat di Perak. Restoran Seri Bagan Datoh namanya. aku yakin bahawa kedai itu pasti sedang menayangkan siaran langsung Liga Super Malaysia. dan tekaan aku ternyata tepat apabila aku tiba dihadapan kedai itu.

aku terus mengmbil tempat. tetapi sedikit gusar kerana Perak sudahpun ketinggalan 0-1 kepada Negeri Sembialan. namun atas berkat doa seluruh rakyat negeri Perak, akhirnya Skuad Yob berjaya membenam Skuad Jang dengan jaringan 2-1.

sebelum aku menamatkan coretan aku pada kali ini, sekali lagi 'CILAKA' buat vanila coklat kerana menyusahkan aku untuk menonton bola sepak. entah apa yang menariknya tentang drama itu aku pun tak tahu. perempuan yang bercakap dengan nada jeritan serta lelaki yang berlagak terlalu bagus adalah salah satu corak lakonan tidak aku gemari. cilaka juga buat tv3 kerana masih lagi menayangkan drama-drama yang tidak bermutu.

kini aku jarang menulis blog kerana aku rasa bahasa melayu yang aku gunakan agak kelam kabut akibat daripada terlalu bergaul dengan warga asing ditempat kerja. jika terdapat kesalahan dari segi bahasa untuk penulisan ini, harap dapat dimaafkan.

dicilok dari FB Silver state Ultras!

2 comments:

ainzoo said...

wah. dah kerja dah. boleh la blanje Doli Char Ko Teow. hehe. last makan kat situ tahun 2003. haha. lama sungguh. entah ada lagi atau tak.

Aku tak layan pun VavilaCekolet. tah. Sama je macam drama biasa yang lain. Malsa nak layan kecanduan drama melayu yang tak da mesej untuk penonton.

Tahniah Yeop menang :)

manggosteen said...

ainzoo: stakat kuey tiau doli tu tak de hal..ko dtg je dulu..ahaha..tapi kena tunggu aku balik tepeng ar..

tu la pasal..drama bangang camtu pon kedai mamak layan..pelik betol aku..hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails