manggester

Wednesday, June 1, 2011

kita masih kawan kan?



facebook aku ditag pada satu gambar. gambar seseorang sedang memegang not RM50 lebih dari 10 keping. kagum aku melihatnya. kaya betul mamat ni. dibwah gambar itu ada lah tertulis "mari jana pendapatan sampingan. mudah". aku pun terus mesej mamat tersebut. kawan lama aku.

lalu aku pun bertanya bagaimana nak dapat duit macam tu? lalu dengan rela hati dia menerangkan kepada aku caranya. oh. aku faham caranya. bayar RM100 kita akan berada dibawah orang sebelum kita. maka jika kita cari orang dibawah kita maka duit orang itu akan jadi milik kita. kalau 10 orang, makanya seribu ringgit lah yang kita ada. macam mlm juga la.

tapi aku tak berapa setuju dengan cara itu. lalu aku cakap saja aku tak setuju sebab kita ambil 100% duit orang dibawah kita. seperti menindas orang dibawah kita dan memaksa orang itu menindas orang dibawahnya pula untuk mendapatkan modalnya balik.

aku cakap pada kawan aku itu, "aku tak yakin cara ini boleh atau tidak. tapi kalau kau yakin ianya boleh, kau teruskan lah. aku tak nak join". dan pada yang sama dia terus offline dari facebooknya. mungkin dalam hatinya " lantak kau lah mangges. kau tak nak sudah. aku dah banyak duit dah ni". mungkin dia marah dengan ayat-ayat aku itu.

tapi aku harap dia masih terima aku sebagai kawan. aku risau disebabkan hal ini aku hilang seorang kawan. aku mesej di facebook, dia tak reply pun. mungkin dia sibuk. aku bersangka baik. kalau kau baca blog ini aku nak tanya sesuatu. kita masih kawan kan?


:: banyak mlm dah diharamkan. tapi muncul mlm yang lain.
:: kerana duit kita dapat kawan dan kerana duit kita hilang kawan.

4 comments:

EmakSayeSuperb said...

aku setuju dengan kau 100%

aqmalazmi said...

erkk..
cara die tu mcm tak bape betul jee
amek duit dari orang bawah...org bawah amek duit dari org bawah,,,dan mcm tu selam-lamnya..
iss iss iss....

seram..
~~

manggosteen said...

EmakSayeSuperb:bagus2..

manggosteen said...

aqmalazmi: tu la pasal..kalau org bawah dah tak jumpe org maknanya takde la duit dia balik..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails